7 mars 2008

Handla med råvaror?

Att svenskarna oroar sig mest för höjda bensinpriser och elräkningar är nog inte så konstigt, det är ju kostnader som syns direkt, precis som Anna Bäcklund, privatekonom på Nordea säger. Oro för sämre aktiemarknad kommer långt ner på listan i undersökningen om vad vi svenskar oroar oss mest för. Det tycker jag verkar sunt ändå, att inte oroa sig för mycket för börsen, den går ju som bekant upp och ned, förutsatt att man inte satsat hela sitt kapital i riskfyllda projekt förstås. Svenskarna kanske lärt sig att se aktier som ett långsiktigt sparande, då behöver man inte oroa sig så mycket över en tillfälligt darrig aktiemarknad.

På måndag ska vi kunna börja handla med råvaror över börsen, det blir en ny lista för certifikat. Vi småsparare ska kunna handla med kaffe,vete, socker m.m. Det här är något som är helt nytt för mig, men jag ska läsa på, och se om jag tycker det verkar intressant att satsa pengar på. Jag ska börja med att besöka en råvarumäklare för att informera mig så mycket jag kan. Säkert inte riskfritt på något sätt, men spännande.
Kanske är det någon som har erfarenheter av råvaruhandel och kan dela med sig av sina erfarenheter?

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande med råvaror. Väntar nu på att se mer från denna sida - www.Ravaror.se. Det ser i alla fall lovande ut nu.