14 mars 2008

Tack för deklarationsbilagan!

Igår kom Aktiespararen med tillhörande deklarationsbilaga, tack för det. I år är det många av mina aktier som gjort splitar med inlösen, så det finns en hel del uträkningar att göra, visserligen gjorde jag ett överslag i februari för att veta hur mycket skatt som skulle betalas in då, men nu till deklarationen krävs mer noggranna uträkningar. Det är lika bra att sätta igång. Det är i dessa stunder som en kapitalförsäkring kanske inte är så dumt, jag förstår att de blivit populära, men det finns ju vissa nackdelar också, som att inte kunna dra av förluster. Aktiespararens deklarationsbilaga brukar vara till mycket stor hjälp vid deklarationen av aktier, allt samlat på ett ställe, och de flesta svaren brukar man hitta där.

Det gläder mig att se att Öresund är det bästa investmentbolaget över tio år, man har ökat värdet på 100 kr till 663 kr, motsvarar en årlig avkastning på 20 %. Jag hoppas de fortsätter i samma stil, visserligen har det gått lite knackigt på sista tiden, men de kommer säkert tillbaka.

Eftersom det blivit en del korta affärer på sista tiden, har jag funderat på att lägga in dessa i en kapitaförsäkring, mest för att slippa allt kringarbete. Den långsiktiga portföljen har jag inga planer på att lägga in där, den behåller jag på den vanliga depån. Det gäller att syna villkoren noga i försäkringarna, läsa det finstilta, så man t.ex. inte drabbas av uttagsavgift om försäkringen sägs upp. Jag ska ta beslut om kaptalförsäkring eller inte de närmaste dagarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var inte så länge sedan du var väldigt negativ till kapitalförsäkringar. Vad har fått dig att ändra dig? Kapitalförsäkringarna har i alla fall inte ändras sedan dess. Alla fördelarna finns kvar och kostnaderna är på förhand kända och kalkylerbara.

Anonym sa...

Om du ändå ska välja kan du väl redovisa villkoren för de olika bolagen? Vid korta affärer är ju cutaget viktigt. Avanza tar 39 kr minimum villket blir 78 kr vid köp och sälg. I deras kapitalförsäkring är avgiften istället 99kr villket ger 198 kr, en skillnad på hela 250 %!

finansmamman sa...

Kapitalförsäkringarna har inte ändrats, men villkoren kan ändras när som helst. När börsen backar och kanske fortsätter ned känns det inte så lockande att betala avkastningsskatt,och låsa in pengarna, tycker man har mer frihet med en vanlig aktiedepå.Jag känner mig fortfarande mest negativ, men försöker se fördelarna. Mest vill jag prova av nyfikenhet.

finansmamman sa...

Till anonym:
Ska redovisa vad jag kommer fram till. Helt riktigt, courtaget får man se upp med, villkoren kan också komma att ändras.