26 mars 2008

Satsa på vindkraft

Eftersom det pratas mycket om miljö och förnyelsebar energi, vindkraften ska ju byggas ut kraftigt, inte bara i Sverige utan i hela världen, har jag funderat lite på var man kan satsa pengar. Igår föll valet på SKF, som tillverkar lager, och smörjsystem för vindturbiner. Den delen av SKF har vuxit snabbt de senaste åren, ökar med ca 20 % varje år, och lönsamheten är mycket god inom just vindkraft. SKF är världsledande leverantör av lager, tätningar och underhåll och smörjsystem, och är ett stabilt och bra bolag enligt min mening. Bolaget känns lågt värderat, jag köpte till kurs 117 kr, återstår att se om det var ett fyndpris, investeringen är dock på lång sikt. Att bolaget har en generös utdelningspolitik gillar jag också.

Jag ska återkomma till vindkraften, men nu är det så att barnen har påsklov och det blir inte så mycket tid vid datorn, istället blir det besök på äventyrsbadet.

Inga kommentarer: