11 mars 2011

Besök på kapitalmarknadsdag

Häromdagen besökte jag en kapitalmarknadsdag inriktad på Life Science och Health Care, båda områden som intresserar mig mycket. Här fick vi lyssna till en hel rad spännande bolag, många redan bekanta för mig, men på programmet fanns också bolag som var nya för mig.

Det här är ett bra tillfälle att lära känna bolagen och dess ledning lite närmare. Återigen kan jag konstatera att det finns fantastiskt många intressanta bolag inom området som till exempel CellaVision, Isconova, Karolinska Development och Medivir.

Många bolag lockar, ett önsketänkande vore att investera i alla, men det är förstås omöjligt för mig som småsparare. Bättre då att försöka plocka russinen ur kakan, inte så lätt alla gånger.

Ett bolag jag finner intressant är Karolinska Development, ett forskningsbolag inom life science som för närvarande förvaltar en portfölj med cirka 40 bolag. I dagsläget finns bolaget inte på börsen men en introduktion planeras. När det är dags ska jag återkomma till bolaget.

Programmet var tight, kanske i tightaste laget då den utlovade frågestunden ibland uteblev. Lite synd, för jag tror publiken sitter inne med många frågor till bolagsledningarna.

Den som vill lyssna till alla presentationer i efterhand kan göra det på Financial Hearings hemsida, rekommenderas.

Börsen lutar nedåt idag och Ericsson har ramlat under 80 kronor igen. Denna gång avvaktar jag med köp av future, läget känns osäkert efter nattens naturkatastrof som kan ge en del konsekevenser på börserna världen över, åtminstone kortsiktigt.

Nu är det snart helg, hoppas på soligt väder och fina skidspår. Kanske sista chansen innan snön smälter bort.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: