30 mars 2011

Emissioner och inlösen om vartannat

Bure har presenterat villkoren för sitt frivilliga inlösenprogram. För varje aktie i Bure erhålls en inlösenrätt, tjugo inlösenrätter ger rätt till inlösen av en Bureaktie till beloppet 38 kronor.

Preliminärt är avstämningsdagen satt till 5 maj och anmälningsperioden 10 maj till 27 maj, det är alltså gott om tid att bestämma sig om man vill lösa in aktier eller sälja inlösenrätter och först ska årsstämman besluta om inlösenprogrammet.

Sist Bure löste in aktier sålde jag inlösenrätterna, jag har gärna kvar mina aktier i Bure, hur jag gör denna gång ska jag fundera på. Jag hade hellre sett en vanlig utdelning istället för ett inlösenprogram.

Bure är hur som helst ett spännande bolag som ändrat inriktning flera gånger, senast mot finanssektorn. Det ska bli intressant att följa bolaget och se hur den nya inriktningen kommer att gå. Bure har hittills varit en mycket bra placering med fin avkastning.

Ironroad föreslår en nyemission för att finansiera den fortsatta expansionen av VMS utomlands, inget förvånande i och för sig, däremot att kursen är satt till 12 kronor per aktie förvånar mig, kursen just nu är 11,40.

Men nu är emissionen garanterad och investerare är beredda att betala 12 kronor per aktie. Nio befintliga aktier ger rätt att teckna en ny aktie. Jag kan redan nu köpa mitt antal aktier billigare över börsen, för att sedan sälja teckningsrätter (om det nu går) eller teckna i nyemissionen om aktiekursen är attraktiv.

Kan det vara så att man släpper ytterligare positiva nyheter i samband med emissionen eftersom investerare är beredda att betala 12 kronor?

Härligt vårväder idag, nu blir det en kopp kaffe på altanen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gissar likadant i Ironroad - varför ta in en så stor
Peng till 12:-?
vi får väl hoppas på USAframgångar.
Känns som "konsortiet" verkar vara komfertabla
Med 12 - då blir marknaden det likaså.

Anders sa...

Bure borde gjort som andra bolag-
en aktiesplit där den nya blir en inlösen aktie

finansmamman sa...

Håller med.