17 mars 2011

Svårt att slita mina tankar från Japankatastrofen

Det har verkligen varit svängningar på börsen de senaste dagarna, det som styr mycket är utvecklingen vid de japanska kärnkraftverken. Stora radioaktiva utsläpp skrämmer naturligtvis, så visst finns det fog för oro.

Flera länder drar i bromsen för utbyggnad och stänger tillfälligt äldre reaktorer. Bra att debatten tar fart igen, säkerheten kommer i fokus och förhoppningsvis höjs den världen över.

Kärnkraft är inte ofarligt, det behövs varken jordbävning eller tsunami för att slå ut elsystemen, det har vi sett exempel på här hemma.

På börsen har den förnyelsebara energin vädrat morgonluft, både vindkraft- och solenergibolag har lyft på börsen. Sett på längre sikt kan kärnkraftsolyckan ge ett uppsving för hela den alternativa energisektorn då världen förmodligen omprövar delar av sina kärnkraftsprogram.

I Norge finns till exempel solenergitillverkaren Renewable Energy Corporation, REC, som stigit kraftigt de senaste dagarna, i Danmark Vestas Wind och här hemma exempelvis Eolus Vind och Etrion. Etrion finns bland mina innehav och jag kan tänka mig att öka i bolaget.

Nu till ett mindre problem, idag kan vi läsa om att unga kvinnors obetalda skulder ökar, trist. Kronofogden ska nu undersöka närmare vad det beror på, vad handlar kvinnorna på kredit?

Det är inte lätt när man ständigt blir matad med reklam från olika håll, köp, köp och delbetala! Jag tycker att mycket reklam riktar sig till unga kvinnor, ofta handlar det om utseendefixering, nya klädkollektioner varje vecka, bantningsmedel och skönhetsprodukter.

Positivt ändå att sms och mobilskulder har minskat, hoppas nu att trenden vänder även för kreditskulderna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! etrion är intressant. Vilken är Din målkurs och stop loss? Hej Thomas

Anonym sa...

Förnyelsebar energi: Då måste man ta sig en titt på OPCON som under året inte uppfyllt förväntningarna och därmed är lågt värderat.
Men förväntningarna är högt ställda och tror 2011 -2012 kommer generera + i kassan.
OPCONs powerbox har bättre effekt än det största vindkraftverket.

Anonym sa...

Det som bekymrar eller i alla fall besvärar mig i sammanhang med börsen nu, är värderingen svensk krona mot amerikansk dollar. Har du någon uppfattning om det finansmamma?

Henning

Adrian Larsson sa...

Du inser att den förnyelsebara energin inte räcker på långa vägar för att ersätta kärnkraften?

Ska vi följa ditt råd och "ompröva" kärnkraften så får vi också gå med på att flytta ut i skogen och äta bark.

finansmamman sa...

Hej Thomas,
Jag brukar inte sätta upp någon målkurs annat än vid korta affärer. Etrion ser jag som långsiktigt innenhav.

Till anonym,
Tack för tipset gällande Opcon.

Till Henning,
För vissa företag kan en stark krona vara en nackdel medan andra företag har nytta av den starka kronkursen.

Till Adrian,
Jo, det inser jag. Jag "förmodar" att världen omprövar delar av sina kärnkraftsprogram, det är inte mitt råd.