15 april 2011

Behåller Husqvarna tills vidare

Avanza har lämnat en bra delårsrapport, ett resultat efter skatt på 90 miljoner kronor för det första kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra på 73 miljoner kronor. Nu var det inte rapporten i sig som hamnade i fokus utan istället vd Nicklas Storåkers aviserade avgång.

Tråkigt att han väljer att sluta samtidigt som jag kan förstå att han vill prova något annat efter så många år på Avanzas vd-stol och ingen är ju oersättlig.

Han har gjort ett fantastiskt jobb och lyckas han göra om samma resa på nästa arbetsplats är det bara att gratulera den nya arbetsgivaren, vem det nu kan bli, anbud lär inte saknas.

I veckan har Husqvarna vinstvarnat. Bolaget har drabbats av produktionsstörningar i Nordamerika i samband med flytt till ny anläggning, därmed kan inte prognosen för Nordamerika hållas. Valuta och höga råvarupriser påverkar också förstås.

Produktionsstörningarna i Nordamerika lär vara övergående, men det förundrar mig att flytten ställt till så stora problem, någonstans klickar det i planeringen. När marknaden äntligen vänder fungerar inte produktionen, tråkigt.

Det ser trots allt ljusare ut med försäljningen för Husqvarna i övriga delar av världen. Aktien ingår i min långsiktiga portfölj och där får den stanna tills vidare.

Nu ska jag ta en titt i det röda pensionskuvertet som kom i brevlådan häromdagen.

Trevlig Helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Var köper du dina minilongs? RBS eller? Var på kurs om olika typer av warranter, bull and bear osv, kanske minilongs är bra att börja med.
Jag var också på Kungsledens bolagsstämma. Verkar vara ett bra bolag, dock avgick halva styrelsen. Hoppas det inte är ett dåligt tecken (jag frågade inte).
Trevlig helg i solen.
Kristina

Anonym sa...

Hej. Har lagt till Dig som länk i min blogg. Hoppas det är ok eftersom den är bra och ger en fin insikt i bra placeringsstrategi. MVH Thomas A
www.fokusekonomi.blogg.se

finansmamman sa...

Hej Kristina,
Jag handlar minilongs hos nätmäklare, Avanza eller Nordnet.
Hade gärna besökt Kungsledens stämma också men det krockade med Ericsson. Vi får hoppas att den nya styrelsen gör ett bra jobb. Hoppas du haft en skön helg.

Till Thomas,
Helt ok.