27 april 2011

Oj, vilket glädjeskutt för Ericsson

Oj, oj vilket glädjeskutt Ericsson tog nu på morgonen, rapporten slog alla förväntningar.

Bolaget rapporterar ett resultat före skatt på 5,8 miljarder kronor för det första kvartalet, att jämföra med fjolårets vinst på 1,8 miljarder kronor. Snittprognosen hos analytikerna låg på 4,4 miljarder kronor i vinst.

Som väntat är det affärsområdet Networks som visar hög tillväxt och bra lönsamhet, av en total försäljning på 53 miljarder kronor står Networks för 33 miljarder kronor under det första kvartalet, inte illa.

Idag säljer jag den minilong i Ericsson jag köpte för ett par veckor sedan, jag känner mig nöjd med den snabba vinsten.

Det är nästan svårt att hänga med i svängarna idag då många bolag lämnar kvartalsrapport. Men ett annat bolag som också glädjer är Volvo, resultatet är bättre än väntat.

Lastbilsförsäljningen går mycket bra och prognoserna höjs för Europa och Nordamerika, även område anläggningsmaskiner får höjd prognos.

Överlag ser det positivt ut för Volvo, bolaget visar på kraftigt ökad försäljningstillväxt och bra lönsamhet. Jag tror nog att Volvoaktien kan fortsätta resan uppåt.

Både Ericsson och Volvo ingår i min långsiktiga portfölj, där får de stanna tills vidare.

6 kommentarer:

Johannes sa...

Gratulerar till en bra placering!!

mojo sa...

Tack för att du i en nyligen publicerad blogg namngav den minilong du nu gjorde din tredje vinst i - på en relativt kort tid
Nu bestämt mig för att "ta rygg" på dig framgent - så alla sådana publikationer välkomnas varmt av mig
Gratulerar dig även jag ! (samtidigt som jag ler åt de kommentarer du fick vid ovan nämnt köp)

finansmamman sa...

Tack Johannes!

Tack Mojo,
Ja, det är roligt när affärerna blir lyckade, men ibland blir det "fel".
Jag ska namnge futuers i framtiden.

Anonym sa...

Jag sålde också min minilong i Ericsson samma dag som rapporten kom ut. På morgonen. Synd. Bara 50% i vinst :)

finansmamman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
finansmamman sa...

Ja, men det låter ju helt ok, grattis!