29 april 2011

Köper Nokia

Jag har köpt aktier i Nokia. Jag har aldrig ägt aktier i bolaget men nu är det dags, aktien har sjunkit kraftigt sedan samarbetet med Microsoft annonserades.

Som jag skrivit i tidigare inlägg tycker jag inte att man ska förkasta samarbetet, det sker snabba förändringar i mobil- och itvärlden. Det ser kanske mörkt ut för Nokia just nu, men vem vet hur det kommer att se ut om ett par år?

Nokia lämnade en bra rapport, långt över förväntningarna. Bolaget är alltså på intet sett på ruinens brant som man kanske kan tro när aktien sågas av banker och analyshus. Men den är helt klart ute i kylan. Det är här jag ser ett köpläge.

Med samarbetsavtalet med Microsoft på plats och minskade kostnader tror jag att Nokia kommer tillbaka, dessutom är varumärket starkt. Men som sagt, det går fort i branschen och jag kan naturligtvis ha fel, det är ingen "säker" placering.

Probiotikabolaget Probi har lämnat en bra rapport för det första kvartalet. Omsättningen ökade med 50 procent, den uppgick till 23,9 miljjoner kronor, att jämföra med flolårets siffra på 15,9 miljoner kronor. Samtidigt fördubblades vinsten till 6,6 miljoner kronor.

Royaltyintäkterna ökar, men framför allt kan bolaget glädja sig åt en stark försäljningstillväxt inom området Kosttillskott, främst då ProbiMage och ProbiFrisk.

Produkterna är enligt Probi marknadsledande i Sverige, de introducerades på marknaden i mars förra året och nu börjar försäljningen synas i resultatet. Lansering har nu skett i Finland och siktet är inställt på flera länder i Europa.

Jag behåller Probi och hoppas på fortsatt fin tillväxt.

Nu är det dags för en förmiddagsfika i solen och planering inför Valborgsmässoafton.

5 kommentarer:

mfdl80 sa...

Hej, vad tycker du om silver- och guldbolag?

Signs sa...

tittar också på Nokia, tror du gör rätt, men har själv inte vågat investera än, hade hoppats på att kunna få dem för 45 kr ca - på den nivån hade jag känt att man haft en bra "margin of safety" men dit nådde de inte riktigt.

Jag gläds istället över utvecklingen i Prevas och Sigma i veckan - de var så tydligt undervärderade men har fått vänta länge på uppgången. Och den fantastiska utvecklingen i Semcon, det blir nog årets bästa affär. Fina möjligheter har det funnits bland IT konsulterna - inte minst att skapa stabila mkt höga direktavkastningar - Addnode, Avega, etc.

men generellt har jag svårt att hitta riktigt köpvärda aktier just nu, nästan så man längar tillbaka till krisåren och alla fantastiska möjigheter som fanns då..

Anonym sa...

Nokia blir ett bra köp men om det är nu eller senare är svårt att veta. Trots bra rapport är företaget akterseglat på ett viktigt segment och det är svårt att sia om hur samarbetet kommer att fungera med Microsoft.Företaget har under senare år visat brist på den kreativitet saom Appel visat prov på.Microsofts opertivsystem för mobiler har inte heller visat prov på framgång såhär långt.Således ett tveksamt val just nu men det kan snabbt ändras och då går det fort uppåt.

finansmamman sa...

Hej,
Mfdl,
Jag har inte investerat i något silver- eller guldbolag, är inte så insatt i branschen.

Signs,
Fin utveckling för de bolag du nämner, grattis. Håller med om att det är svårare att fynda på börsen nu.

Anonym,
Visst är det många frågetecken runt Nokia och Microsoft, men ett samarbete kan visa sig vara framgångsrikt på sikt.

Aktieintresse sa...

Har också funderat över Nokia, men har bestämt mig för att avstå. Magkänslan säger att det kommer finnas ett bättre pris så småningom. Väljer därför att investera mina pengar i något annat :)