18 mars 2008

Ett lyckat misstag

Igår gjorde jag ett misstag som nu visade sig bli lyckat ändå. Efter lite funderande hit och dit beslöt jag mig för att gå in i Bullfonden. Eftersom köpordern inte gick igenom, den syntes ingenstans i alla fall, så la jag ordern en gång till, och vips hade jag handlat för dubbelt så mycket
som jag tänkt mig. Först fick jag lite kalla fötter och tänkte ringa till banken, men vid närmare eftertanke var det kanske inte så dumt ändå. Börsen har gått upp och jag har sålt mina Bull för 130 kr. Ett ganska lyckat misstag. Däremot är jag inte lika nöjd med banken, vad hände egentligen?

Det blev inget besök hos råvarumäklaren denna gång, istället var jag hemma och pysslade om lite småkrassliga barn, det är mycket viktigare. Ett nytt besök är dock inbokat. Det finns en hel det intressanta bolagsstämmor att besöka framöver, jag ska försöka pricka in de mest lockande i almanackan. Redan nu kan jag se att det blir en del krockar med andra evenemang, det är alltid mycket på våren.

Finanskrisen då? Det kommer förmodligen fler dåliga nyheter, även om de två storbankerna i USA gladde marknaden med bättre resultat än väntat.

4 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Ja, och nu sänkte Fed 75 punkter vilket kanske inte var riktigt hela vägen mot marknadens förväntningar, men ändå ganska nära.

Själv fick jag ett misslyckat icke-köp istället för ett lyckat köp. Jag hade ju en köporder på SHB som egentligen borde gått igenom igår, men som antagligen blev lämnad för att det inte var en hel börspost. Där missade jag massor uppgång, men å andra sidan har jag ju chansen att välja ett nytt offer nu om jag vill det :)

Anonym sa...

Hej!
Läser din blogg med intresse. Jag undrar vad "Bullfonden" är? Den har väl knappast med bageribranchen att göra. Skämt åsido. Du gör korta affärer och då undrar jag hur och när ställs kursen? Normalt vid fondköp kan man ju få vänta flera dagar på köpkursen. Likaså säljkurs och avgift för affären?

finansmamman sa...

Till Marcus: Ja, det finns ju gått om offer nu.

finansmamman sa...

Till Anonym: Nej,det handlar inte om bullar.
Det är en börshandlad fond, Xact Bull, som stiger när börsen går upp, en annan Xact Bear, stiger när börsen går ned. Du kan handla fonderna direkt över börsen till aktuell kurs och vanligt courtage. Fungerar ungefär som en vanlig aktie, kursen uppdateras ständigt. Du kan hitta den under "börshandlade fonder" eller under Xactfonder. Jag ska beskriva det lite bättre i ett inlägg. Hoppas du fått svar på dina frågor, annars får du gärna återkomma.