31 mars 2008

En säck vete

Läget är svårbedömt på börsen nu, jag tror det dröjer lite innan den stabiliserar sig, kankse blir det inte så kraftiga ras, men jag är rädd för att det bär av nedåt igen, hoppas att jag har fel.

Jag har tittat lite på råvaror under tiden och försökt läsa in mig på det. Det är ett helt nytt område för mig, så det finns mycket att lära. Frågan är bara om det är lönt, eller ska man kanske hålla sig till aktier? Det är ju rätt tidskrävande att försöka vara uppdaterad på alla områden.
Råvaror har stigit otroligt mycket under vintern och det känns inte helt rätt att gå in nu, småsparare gör ofta felet att de går in för sent, när allt står på topp. Samtidigt spår man att råvaruboomen ska fortsätta, ja, det är inte lätt att veta när det är rätt att gå in. Jag funderar ändå på att köpa inom jordbruksprodukter och då vete, där efterfrågan är stor. Mest är det för att lära mig lite, och jag tänker absolut inte satsa några stora pengar i nuläget.

Vill man vara med och få lite utdelning på aktier i vår finns denna lista på ekonominyheterna, det är nog bra att kontrollera upp datum när aktien måste köpas för att ge rätt till utdelning.

2 kommentarer:

Christian D. sa...

Regel nummer ett: investera bara i det du förstår dig på.

Regel nummer två: lyssna aldrig på experterna.

Jag vet inte vems regler det är, men jag tycker att det låter förnuftigt. ;-)

När man vill gå med i en marknad bara för att inte missa möjligheten är det fel anledning. Då gör man det i panik och förmodligen försent.

finansmamman sa...

Jag är nog för nyfiken för att låta bli att göra en liten investering, men det är sant, man bör veta vad man satsar i.