26 maj 2008

Vinst för Black Earth Farming

Nu på morgonen kom Black Earth Farming med sitt resultat för första kvartalet 2008, bolaget visar nu vinst, resultatet blev 4,2 miljoner dollar före skatt, intäkterna 10,7 miljoner dollar. Bolaget äger 325 ooo hektar mark, en ökning från 280 000 hektar som man hade vid årsskiftet och man har planer på att skörda 148 200 hektar under 2008, allt enligt kvartalsrapporten. Mer nyheter från rapporten strömmar säkert in under dagen.
Det här borde ge ett lyft av aktien och jag tror jag gjorde rätt som gick in och köpte när kursen backat rejält, betalade 53 kr. Idag önskar jag förstås att jag köpt ännu fler aktier, men det är inte för sent ännu, aktien känns fortfarande "billig", och jag tror på bolaget som har duktiga ägare. Det är tänkt som en långsiktig investering och jag kommer förmodligen att fortsätta att gå in och köpa vid tillfälliga dippar. Risken är förstås hög och läget kan förändras snabbt i Ryssland, jag brukar hålla lite extra koll på min kryddor.

3 kommentarer:

Anders sa...

Hej Finansmamman,
BEF ar mkt intressant. Dels kan man fa ett bra kassaflode om "vetepriserna" halls uppe (eller tom stiger) som tacker kostnaderna men framforallt kommer nog marken att stiga kraftigt i varde de narmaste 5-10 aren.

Anders sa...

Hej igen,
hur har dom forresten gatt sedan introduktionen?

finansmamman sa...

Ja, jag tror det är en bra placering också med tanke på råvarupriserna. Tecknade för 50 kr, sen gick de ganska snabbt upp till 80 kr för att sen dala, passat på att köpa fler då.