1 september 2008

Hemläxa i privatekonomi

I helgen har jag hjälpt min dotter med hemläxan i privatekonomi. Uppgiften var att ta reda på hur mycket pengar som går till boende, el, mat och telefon av familjens inkomster, och sedan räkna ut det i procent, ekonomi kombinerat med matematik, mycket bra tycker jag. Vi har tillsammans tittat på räkningar och gått igenom familjens ekonomi och haft bra diskussioner runt detta ämne. Nu är det ju så mycket mer än ovanstående pengarna ska räcka till men det tror jag barnen förstår nu efter helgens diskussioner.
Den här uppgiften går under ämnet hemkunskap, hur mycket ekonomi som ingår där vet jag inte. Det jag själv minns av hemkunskapen är matlagning, diskning och hur man tvättar osv. ingenting om ekonomi. Det är positivt att skolan lägger in privatekonomi i hemkunskapen, och jag hoppas ämnet finns på schemat i gymnasiet.
I dagarna har Unga Aktiesparare startat en ny sida om privatekonomi och ger även ut boken "Ung Privatekonomi" som riktar sig till gymnasieungdomar.

West Siberian håller sig på topp även idag, jag ser att Cheuvreux höjer riktkursen från 9 kr till 11 kr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... Ska de redovisa familjens ekonomi för skolan alltså? Eller rent av inför klassen? Det låter inget vidare...

finansmamman sa...

Nejdå, det vore för hemskt. Alla utgick från samma summa, meningen är att barnen ska få en hum om hur mycket(ca) som går åt till dessa utgifter.