9 december 2009

Delade meningar om oljan

För en tid sen köpte jag vete och koppar till min råvaruportfölj som jag håller på att bygga upp, något mer har ännu inte blivit köpt. Jag tänker även placera i olja men jag avvaktar så länge, priset har rört sig i sidled en längre tid och det känns inte som man behöver ha så bråttom.

Meningarna hos oljeanalytikerna går förstås isär, en del menar att lagren är stora och att priset är för högt i förhållande till tillgång och efterfrågan, andra menar att oljepriset kommer att stiga då efterfrågan från framförallt tillväxtländerna ökar.

På lång sikt tror jag också att oljepriset kommer att stiga men i ett kortare perspektiv kan det nog sjunka, jag avvaktar som sagt.

Bemanningsföretagen rapporterar ökad efterfrågan, det tolkas som positivt. I framtiden tror jag det blir svårt att använda sig av bemanningsföretagens siffror för att kunna utläsa situationen på arbetsmarknaden.

Anledningen är att utvecklingen ser ut att gå mot att allt fler företag säger upp sin personal för att sedan återanställa via bemanningsföretagen. Det tycker jag är en trist utveckling. Men för den som vill dra nytta av detta kanske det kan vara värt att titta närmare på bemannningsaktierna.


Bure har haft extrastämma och godkänt fusionen mellan Bure och Skanditek, samtidigt tog man beslut om en kontantutbetalning till Bures aktieägare på 9,50 kronor per aktie. Avstämningsdagen för utdelning är beräknad till 25 januari och utdelningen kommer sen ett par dagar efter.

Idag står att läsa i DN att svenska elever blir allt sämre på matematik. Det kan jag till viss del hålla med om då jag igår fick ägna kvällen åt att hjälpa barnen lösa ekvationer.

4 kommentarer:

Ekdahl sa...

Skulle vara kul och höra vad du tänker om bemanningsföretagen, när borde det gå upp och hur länge håller det i sig om det sker?

MVH/ Gnun

Johan sa...

Underbar blogg! Lättsam att läsa och intressant.

Hur ser dina spekuleringar kring vetet, vilka nivåer vill du ha upp vetet till?

finansmamman sa...

Till Ekdahl,

Jag tror att trenden blir att fler och fler löntagare blir anställda genom bemmaningsföretagen. När konjunkturen vänder upp blir det en förstärkt uppgång för bemmaningsföretagen.

Hur länge det varar är svårt att sia om, men det kommer stora pensionsavgångar framöver när fyrtiotalisterna slutar.

finansmamman sa...

Hej Johan,

Kul att du gillar bloggen.

Vetepriset har fallit under en lång period och botten verkar nådd. Troligtvis kommer odlarna skifta gröda och kanske blir vetet en bristvara nästa säsong och priset drivs upp.

Jag har inte satt någon prisvivå.