26 maj 2011

Köper minilong i AstraZeneca

För några dagar sedan var jag på en kapitalmarknadsdag inriktat på småbolag. Flera bolag känner jag igen, som Probi, men det är alltid intressant att få höra senaste nytt, andra bolag var helt nya för mig.

Probi ser stor potential med det nya avtalet med Danone. Just nu genomförs en kampanj i Stockholmsområdet för att öka försäljningen av Provivajuicen.

Nya smaker har tagits fram, större kyldiskar har placerats ut och juicen ska nu även finnas att köpa i små flaskor. Det innebär att den även kommer att finnas till försäljning i till exempel Pressbyrån och på bensinmackar.

Nu hoppas man att den svenska framgången ska upprepas globalt och kunna ge ökande royaltyintäkter för Probi i framtiden. Roligt också att höra att Probis kosttillskott fortsätter att sälja bra.

Jag behåller mina Probiaktier och hoppas att de gör en liknande resa som BioGaia, för där har utvecklingen varit fantastisk.

Ett annat bolag som fångade mitt intresse var MedicPen, men det ska jag återkomma till senare.

AstraZeneca har börjat röra sig uppåt igen, aktien har pendlat länge mellan 300-350 kronor. Idag har jag köpt en mini future i Astra, en minilong. Den heter ASTR B och har en hävstång på 5 och en stop/loss på 271 kronor.

Jag hoppas förstås på uppgång, jag tror den kommer men långsamt, förutsatt då att börsen inte rasar på allvar. Mina AstraZeneca aktier behåller jag, en bra placering om det börjar svänga mycket på börsen.

Nu ska jag plantera mina nyinköpta blommor, sist blev de uppätna av rådjuren, hoppas de här är beskare i smaken.

4 kommentarer:

Annina sa...

Hej! Jag vill bara tacka för en intressant och inspirerande blog! Oh vad det är mycket att lära om man vill sätta sig in i aktiehandel... Din blog får allt att låta så roligt och enkelt. Intresset börjar vakna...
Hälsningar Anna

Anonym sa...

Hej! Intressant, kanske jag ska göra mitt första försök med minilongs. Undrar vid vilken kurs du tänker sälja?
Trevlig helg!
Kristina

finansmamman sa...

Hej Annina,
Vad roligt om du känner dig inspirerad av bloggen. Det är bara att sätta igång...Trevlig helg.

Hej Kristina,
Jag har inte satt upp någon målkurs, det beror lite på hur börsen går.
Trevlig helg på dig också.

Anonym sa...

Hej! Såg din blogg och gilla den direkt, därför tänkte jag fråga om du möjligen är intresserad av ett länkbyte? Jag har ca 500-600 läsare om dagen! OM du är intresserad så mejla: Skruttanekblad@live.se blir så rörigt att ta det bland dom "vanliga" kommentarerna!. Ha en bra dag...