17 maj 2011

Spelappar, en lukrativ bransch

Spelbolaget G5 Entertainment, som är noterat på Aktietorget, har lämnat sin kvartalsrapport, intäkterna uppgick till 9,5 miljoner kronor, en ökning med 153 procent jämfört med samma period 2010.

Rörelseresultatet blev 3,9 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets siffra samma period 1,3 miljoner kronor, en ökning med 200 procent. Rapporten är i linje med prognosen som lämnats tidigare.

G5 håller fast vid prognosen som lämnats för 2011, där väntas en omsättning på 45 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 16 miljoner kronor. Prognosen uppdateras i början på juli och det är mycket möjligt att den kommer att uppjusteras, flera nya spel är på gång.

Bolaget räknar med att släppa ett åttiotal spel i år, då även för Android. I flera länder placerar sig G5:s spel på topplistorna bland de mest lönsamma spelen, både i Mac App Store och i Appstore för Iphone och Ipads.

Jag tror fortfarande bolaget har möjlighet att växa, samtidigt ökar konkurrensen, fler vill vara med att dela på den lukrativa spelmarknaden. Spännande bolag, men riskfyllt. Läs här vad jag skrivit tidigare om G5.

Det är nedåt på börsen idag, men det kommer glädjande siffror från Volvo Lastvagnar, lastbilsleveranserna ökade med 49 procent under april, jämfört med fjolåret samma period.

Siffrorna har inte påverkat börskursen idag, de var förväntade. Men jag tycker Volvo ser starka ut och jag tror att aktien har mer att ge.

Jag hittar även annat att glädja mig åt, Getingeaktien har tagit fart igen efter att ha stått och stampat en längre tid runt 150-155 kronor, idag är kursen 173 kronor. Det lönar sig att vara långsiktig.

6 kommentarer:

Torsten sa...

Först var det utbytbara skal till mobilen som var hett, sedan blev det ringsignaler som promotades mycket framgångsrikt. Och nu är det appar.
De är duktiga, de på mobilbolagen och deras partners

Christian sa...

Hej!
Tack ändå för att du svarade igår och jag förstår dig fullt ut!
Fortsätt skriva, du är inspiration för många!

Christian

Signs sa...

G5 - vilken fantastisk kursutveckling. Över 400% upp senaste 12 mån. Verkar vara ett spännande bolag. Stort grattis om du har investerat i dem!

Rollon sa...

Säljer du av några av dina innehav när du tror en ny kris stundar eller sitter du still i båten så att säga?

Kerstin sa...

Hej!
Jag börjar också bli lite orolig nu.Ska börsen kraschlanda ännu en gång(finanskrisen)???
Hur ska man göra nu? Ska man ta sitt pick och pack, dvs. sina småslantar i sammanhanget och dra?
Orolig Kerstin

finansmamman sa...

Hej,
Torsten,
Vi får se vad det blir nästa gång.

Christian,
Kul att vara en inspiration.

Signs,
Jag hoppas förstås att kursuppgången fortsätter.

Rollon,
Just nu sitter jag still i båten, det gör jag oftast. Men det beror ju på hur situationen ser ut, om och när jag ska använda pengarna.

Kerstin,
Jag gör ingenting just nu, avvaktar. Det kommer ofta rekyler på börsen, det ser redan lite bättre ut idag.