8 mars 2010

Börsen på gott humör

Det ser ut som börsveckan får en bra start, riskaptiten är tillbaka och det mesta pekar uppåt för tillfälligt. Extra nöjd är jag med utvecklingen av Axfood som visar en fin kurva, men så närmar sig utdelning och bolagsstämma som säkert eldar på.

Kapitalförvaltaren Actas "lurade" kunder står inför ett verkligt dilemma, antingen får man betala skulden och få saken ur världen, eller så fortsätter man striden, inget lätt beslut. Hur man än vrider och vänder på saken är risken stor att kunden blir förlorare till sist.

Det här visar också hur svårt det är med alla dessa ihopsnickrade sparprodukter, de flesta är komplicerade. Jag tror inte alla lusläser det finstilta, det kanske heller inte alltid är så lätt att förstå.

Ordet rådgivare klingar bra, men man får ha i bakhuvudet att det är försäljare man har att göra med. Säkra och riskfria placeringar är dessutom svåra att hitta, om de överhuvudtaget finns.

Idag har tidningen Börsveckan en köprekommendation på Dibs. Bolaget växer snabbt med strålande lönsamhet. Jag ska återkomma till Dibs senare i veckan.

3 kommentarer:

D n b sa...

Hej FinansMamman nu ska jag berätta:
-Min fd rådgivare på acta (som jag litade på när jag fick råd i fondfrågor) kallade till möte dec 07 och informerade om valutaobligation nya Europa, emittent jp morgan. Jag gjorde en nätt investering utan att läsa på och det slutade inte bra....i broschyren som rådgivaren gav mig att läsa står det klart att det är 100% kapitalskydd men actas upplägg var att låna på "nominella beloppet" det var lite otydligare med den infon, Jag har kvar dom dåligt kopierade arken som jag skrev på, 5st inalles. Jag var inte skärpt nog och litade för mycket på min lokala investeringsrådgivare, självklart var hans avsikter att jag skulle göra en bra affär och vara en nöjd kund men riskbedömnings analys gjordes ej och intrycket jag fick var att det var en klockren affär vilket det definitivt absolut inte är när det gäller valutor. Jag fick mig en läxa .
/ Dilbert den blåste

Anonym sa...

Hej! Vad säger du om Bures rapport? Tyckte själv den var lite menlös iom att den inte tar med nya innehaven (om jag förstått rätt). Låter som du haft härliga semestrar. Kul! /S

finansmamman sa...

Hej Dilbert, trist för dig.

Anonym,
Hej, jo jag håller med dig, lite småtråkig att läsa. Det blir desto intressantare när det fusionerade bolaget rapporterar.