11 mars 2010

Ellen, min nya krydda

Igår blev det ingen börs för mig, istället var jag på en intressant kapitalmarknadsdag med fokus på Life Science-bolag. Som jag sagt tidigare är detta ett område som intresserar mig mycket och det här var ett bra tillfälle att få lära känna bolagen lite närmare.

Återigen kan jag konstatera att det finns fantastiskt många spännande bolag i branchen, som till exempel Biolin, Diamyd, LinkMed, C-Rad och Ellen.

Probiotikabolagen BioGaia och Probi presenterades och där ser BioGaia ut som vinnaren, åtminstone för tillfälligt. Båda bolagen har goda framtidsutsikter då probiotikaområdet växer stadigt.

Jag har länge undrat när man ska uppmärksamma bioteknikbolaget Ellen som också utvecklar probiotiska produkter. Bolaget har som vision att förbättra kvinnors hälsa och har som första företag i världen utvecklat en probiotisk tampong.

Idag säljs produkten via distributörer i flera europeiska länder. Ellen är också på väg in på den kinesiska marknaden och vänder även blickarna mot den amerikanska marknaden, potentialen är stor.

Ellens vd Monica Wallter presenterade bolaget på ett övertygande sätt och gav ett bra intryck, lyssna här själva och bedöm.

Jag har följt bolaget en tid och jag kan tänka mig att ta in Ellen i portföljen, det får bli min nya krydda. Bolaget finns noterat på First North och har nyligen genomfört en nyemission.

Den som vill lyssna till alla presentationer i efterhand kan göra det på Financial Hearings hemsida, rekommenderas.

Det har varit ganska tyst om Bure en tid, men idag får bolaget en köprekommendation av SHB, målkurs 30,60 kronor.

5 kommentarer:

Signs sa...

Ellen - jag är tveksam till bolagets värdering, känns dyrt att betala över 100M för ett bolag som inte visat så mkt tillväxt de senaste åren. Värderas till ca 13 ggr försäljningen vilket ju är rätt extremt, även för ett tillväxtbolag. Kvalitetsbolag inom bio/medtech som tex Cellavision och Vitrolife värderas ju till P/S 2-3, må vara att de är i en mognare fas.

Och blir alltid lite skeptisk till bolag som slarvar med nyckelinfo till aktieägarna - hittar inte bokslutet 2009 på deras site trots att det är släppt för länge sen. men har kanske letat dåligt. Och nu kan jag ha fel, men var hittar man info över insiderhandel i bolaget? Andra First North bolag jag investerat i publicerar det på sin site, men i Ellen fallet hittar jag det varken på deras site eller på First North. Tveksam till om jag skulle investera i ett bolag där nyckelpersoner i praktiken kan sälja sina innehav utan att det syns någonstans. Och ca 10 nyemissioner på lika många år känns lite avskräckande för ett bolag som fortfarande inte är lönsamt. Antar att de kan ha ackumulerat förluster på upp emot 100M de senaste tio åren om man utgår ifrån de senaste åren. Finns det verkligen klara tecken på att vi nu är nära vändning och att vi slipper 10 emissioner till innan de når global position och lönsamhet? Vad jag skulle göra innan ev investering är att gå tillbaka i tiden, till de 5 tidigare boksluten och läsa vad man har lovat där gällande lönsamhet. har man i många år i rad lovat lönsamhet året efter och inte uppfyllt det så skulle jag bli mkt skeptisk.

Och ägarandel för styrelseordförande och VD tillsammans är ca 0.4% om jag läst rätt. Ingen vidare tro på bolaget, även om det så klart inte jämt kan vara så att nyckelpersoner har egen ekonomi att gå in med större belopp. Jag gillar dock när man ser saftiga ägarandelar bland ledningen i mindre bolag, t.ex. som i Vitec..

Dock, är allt annat än insatt, har bara skrapat på ytan så ska göra ett försök att lära mig mer och lyssna på hearingen. Har aldrig hört VD prata så det ska bli intressant. Alltid spännande sätta sig in i nya företag och branscher.

Anonym sa...

Hej, jätte kul att ses och prata !!! Och kul att du tittar på Ellen... men visst är det mycket som ska klaffa på vägen hur väl produkten än håller. Skriver till dem om insiderhandlen.... har också reflekterat över att den inte syns, och jag håller med föregående "talare", det är viktigt att den handeln syns.

finansmamman sa...

Signs:
Du hittar bokslutet under pressmeddelanden, men naturligtvis borde det även finnas på rätt ställe.
Jag håller med dig om det mesta men jag tror ändå mycket på produkten, man får vara beredd på att fler emissioner kan komma. Jag ser aktien som en spännande krydda.

Anonym:
Detsamma! Bra om insiderhandeln kommer upp och att du påtalar detta.

Anonym sa...

Har nu skrivit till dem.

Karin

finansmamman sa...

Vad bra, ska bli intressant att se om handeln kommer upp.