24 mars 2010

Börsintroduktion, ingen garanterad vinst

Idag börsintroduceras vindkraftsbolaget Arise Windpower och handel har inletts på börsen. Introduktionspriset fastställdes till 55 kronor, det lägsta i intervallet 55-65 kr. Just nu står kursen i 51,50 kr.

Jag misstänker att O2 Vinds misslyckade börsintroduktion gör att en del som redan tecknat sig för Arise Windpower har fått kalla fötter och trycker på säljknappen för att komma ur aktien. När dessa sålt av är det möjligt att aktien kan få ett uppsving, men ja, jag är tveksam.

Min känsla är att förr lönade det sig mycket bättre att vara med på börsintroduktioner. Det kunde ibland vara svårt att få tilldelning, om man lyckades var det nästan som att vinna på lotteri. Aktiekursen steg oftast direkt.

Under den senaste tiden har det lönat sig bättre att vänta tills bolagen är satta på börsen, för att sen se åt vilket håll aktiekursen pekar. Ofta är det nedåt.

Nu återstår att se om övriga planerade börsintroduktioner kommer att genomföras eller om några kommer att skjutas på framtiden. Själv kommer jag att vara selektiv när det gäller nyintroduktioner, om jag alls tecknar mig.

Jag har funderingar på att köpa aktier i Note och tänker nu ta och läsa igenom bokslutsrapporten. Det tänker jag göra ute i vårsolen, vi har skottat av den värsta snön i en hörna på altanen så där går det fint att sitta.

Inga kommentarer: