14 september 2010

Säljer oljefuture

Börsuppgången ser ut att hålla i sig även om den ser lite svagare ut idag. Många blåser faran över för dubbeldipp, som Warrren Buffet, andra som "Dr.Doom" (ekonomiprofessor), manar till försiktighet och menar att risken är stor för dubbeldipp.

Ja, vad ska man tro. Helt klart är ändå att man får vara lite extra vaksam när börsen fortfarande styrs mycket av psykologi. Själv tror jag att börsen kommer att gå sidledes en tid.

Jag har sålt min Minilong i olja. Oljepriset har pendlat mellan 70-80 dollar och när det nu närmar sig 80 strecket är jag nöjd med uppgången. Kommer det en nedgång går jag förmodligen in och köper igen.

Mina övriga investeringar i råvarusektorn har jag kvar, jag har inte byggt på med mer. Just nu består råvaruportföljen av olja, koppar och vete. Vete är den klara vinnaren hittills.

Min investering i vetecertifikat kan man väl säga kompenserar Black Earth Farming som inte varit någon lysande investering hittills.

Problem med torka i Ryssland ger dåliga skördar som följd, exportförbudet på spannmål gör att vetepriset hålls nere. Det lär dröja innan vändningen kommer för BEF, här måste man vara utrustad med tålamod.

Fint höstväder idag, funderar på att byta ut skärmen mot lite trädgårdsjobb, där ligger jag efter.

5 kommentarer:

nina sa...

Vad skicklig du är med dina råvaruinvesteringar. Vilken tycker du är den absolut bästa nyhetskällan när det gäller råvaror?

Anonym sa...

Hej!

Och tack igen för en bra blogg!

Jag har sagt det förr, men snälla, snälla... kan du inte redovisa en form av modelportfölj baserad på din faktiska handel - du behöver ju inte skriva antal eller redovisa kr... du kan ju skriva hur stor del av de pengar du investerar du lägger i resp papper etc...


Happy trading!

finansmamman sa...

Hej,
Jag plockar lite här och där, från affärstidningar, nyhetsbrev, Privata Affärers råvarusida. Bloomberg news är en annan bra källa. Sen använder jag mig av magkänsla:)

finansmamman sa...

Till anonym,
Hej, jo jag har tankar på det, ska försöka komma till skott.
Kul att du gillar bloggen.

Unknown sa...

Hej Finansmamman.

Jag jobbar på företaget Ironroad som du har skrivit om en gång i tiden i din blogg. Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Har en väldigt intressant sak att prata om. Hör av dig till mig på

tony.selin@ironroad.com

Tony