16 september 2010

Ska jag behålla mina HQ-fonder?

Den senaste tiden har jag gått och grunnat på om jag ska byta ut mina HQ-fonder som ingår i mina valda ppm-fonder.

Tidigare har jag inte blandat ihop HQ Bank med HQ-fonder, men efter kraschen så frågar jag mig själv varför jag ska ha kvar just HQ-fonderna, det finns ju så många andra fonder med duktiga förvaltare i ppm-systemet.

Men till saken hör att jag tycker förvaltarna av HQ Ryssland och HQ Sverigefond gjort ett bra jobb hittills. Men stannar de kvar ? Ja, jag är som sagt kluven, jag grunnar vidare några dagar.
Vad tycker ni andra?

Ska privatekonomi stå som obligatoriskt ämne på skolschemat i gymnasiet? Det tycker 70 procent av de 1000 tillfrågade personerna i en opininonsundersökning beställd av projektet Ung Privatekonomi.

I dagens samhälle när vi hela tiden ställs framför olika val, som till exempel val av försäkring, lån, elbolag, telebolag, tjänstepension och ppm, vore det på sin plats med en grundutbildning i privatekonomi i skolan.

Jag tycker inte man kan lasta över allt på skolan, parallellt måste vi föräldrar ta ansvar och dela med oss av våra kunskaper till ungdomarna. Det är nu inte alltid så lätt, det vet jag av egen erfarenhet, tonåringar lyssnar inte alltid på kloka råd från föräldrar. Just därför tror jag att skolan har en viktig funktion att fylla.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Funderar själv på att sälja HQ-fonderna.Inte för att fondförvaltarna är direkt skyldiga men det vore intressant att veta hur mycket förvaltarna på fondbolaget visste om förlusterna.Kanske visste de en del och hann sälja sina privata HQ-aktier.Jag noterade att kursen på HQ-aktien sakta började sjunka en tid innan bomben släpptes och köpte själv på mig mera ovetandes.Tyder på att några visste om problemen och sålde.

Diversifierad sa...

Det känns ju som om Simon blir kvar i alla fall, som jag skrev om här. Lämnar han kommer jag sannolikt lämna HQ Sverige i PPM, men tills vidare har jag kvar den. Den lär ju inte bli misskött samma dag som han lämnar, så det skulle ju finnas tid att sälja även efter att han hade redovisat sin avgång.

mfdl80 sa...

Har egentligen inte dessa livsval varit rätt genomgående sedan flera generationer tillbaks? Som du säger lite, skolan bör inte belastas med detta också. Skolan bör kanske fokusera mer på ekonomi ur ett mer Makro-perspektiv? Gå in lite djupare på hur saker å ting hör ihop och hur viktigt det är att åtminstone ha lite koll på förhållandena inflation-ränta-lån... :)

HQ fonder, spontant hade jag sålt...

finansmamman sa...

Tack för synpunkter,

Anonym,
Mycket troligt att många kände till förlusterna

Diversifierad,
Känner väl lite som du, så länge förvaltarna är kvar. Det är ingen brådska att lämna.

Mfdl80,
Jo, en del val har funnits tidigare, men jag tycker det är fler val nu, ppm kanske den största förändringen.
Som du föreslår, det gäller att första sammanhangen i ekonomin.

40/20,
Håller med om att avgifterna äter upp en hel del, i slutänden vet man inte vad som blir kvar.
Avanza Zero är ingen dum idé. Helst vill jag lägga tiden på andra investeringar än ppm.