7 september 2010

Trading och hög bonus, inget bra recept för banker

Igår eftermiddag tog jag en promenad till vallokalen för att lägga min röst, skönt att slippa trängas på valdagen.

Här hemma diskuterar vi en hel del politik, våra barn jobbar med olika partifrågor i skolan och kommer med många knepiga frågor till oss föräldrar.

Det är roligt att diskutera med barnen och höra deras åsikter. De är duktiga på att argumentera för sin sak. Båda barnen har upplyst mig om att de får rösta i nästa val. Oj, det har jag svårt att förstå, tiden rusar verkligen iväg.

Obama har lagt ett förslag om en sexårig infrastrukturplan, bland annat ska vägar, järnvägar och flygplatser förbättras. 50 miljarder dollar ska investeras under det första året. Det här kan gynna flera svenska företag.

Samtidigt tilltar oron för PIIGS-länderna där de ekonomiska problemen kvarstår. Ja, det blir sannolikt en intressant börshöst.

Jag glömde nämna igår att jag fortfarande ironiskt nog har intressen i HQ Bank genom mina aktier i Bure. Bure är delägare i Carnegie. Jag hoppas nu att man håller Carnegies egenhandel i strama tyglar.

Men så länge höga bonusar betalas ut inom tradingen är frestelsen stor att ta alltför höga risker. Liknande händelser kommer att ske igen och igen.

Att Finansinspektionen går igenom bankernas tradingavdelningar är ingen garanti, det har man gjort förr och ändå upprepar historien sig. Kanske är det dags att stänga bankernas tradingavdelningar?

4 kommentarer:

Diversifierad sa...

Har du verkligen missat att dom har lagt ner tradingen?

finansmamman sa...

Hej,
Det var ett syftningsfel, jag har rättat upp inlägget. Tack för att du uppmärksammade mig.

mfdl80 sa...

Nu är ju inte Obamas förslag genomklubbat än men onekligen ser det intressant ut. Du har ju Hexagon som sagt... :)

finansmamman sa...

Ja, Hexagon är nog en vinnare om förslaget klubbas igenom.