29 augusti 2011

Står sig råvaror i en lågkonjunktur?

Bernankes tal mottogs positivt, inget nytt stimulanspaket aviserades, däremot försäkrades att andra verktyg finns för att stimulera tillväxten. Få se nu hur långt det räcker för att hålla börserna på gott humör.

Jag behåller den Xact Bull jag köpte i fredags några dagar till. På torsdag presenteras inköpschefsindex, kanske får det börserna på fall igen om siffrorna är alltför dåliga.

Det var längesedan jag skrev om råvaror. Hur kommer råvarorna att stå sig i en lågkonjunktur? Det är det säkert många som frågar sig. Guld verkar utan tvekan vara den stora vinnaren, då guld anses som säkert i oroliga tider.

Själv har jag inga planer på att investera i guld, det känns inte alls bra nu när priset toppar, men det kanske visar sig i framtiden att det rent av är billigt just nu. Vem vet, kurvan kanske fortsätter spikrakt uppåt, åtminstone om man ska tro guldananlytikerna.

För ögonblicket äger jag inga råvaror, jag har avvecklat investeringarna i olja, koppar och vete med en vinst.

Jag tycker det är rätt svårt med råvaror, det krävs mycket tid att sätta sig in i respektive råvara.

Det är t.ex knepigt att hänga med i hur skördarna ser ut världen runt, hur efterfrågan på koppar kommer att se ut, terminspriser osv. Det är mycket lättare att följa bolagen på börsen och dessutom intressantare.

Men jag kommer att fortsätta handla med råvaror, då främst olja, som jag tycker är lättast att följa. Det är bra att möjligheten finns för oss småsparare.

Annars har jag haft en lugn och skön helg vid kusten. Igår blev jag vittne till ett litet drama, vi satt ute och åt frukost, en ekorre for upp och ner i en tall en bit ifrån.

Helt plötsligt, blixtsnabbt och ljudlöst från ingenstans dök en rovfågel ned, slog ekorren och lyfte med den stackars ekorren i klorna. Naturens gång!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Guld är ingen råvara,jag kan inte förstå hur du kan ha missat det,du som en före detta pilot bör ju kunna inhämta information på engelskspråkiga sajter!

Titta på guldets tioåriga graf,så kan du ju se att det "toppar" hela tiden. Vill du verkligen försöka förstå guldet,och även hur världen fungerar,gå till mises.org
och The Daily Bell.

Gör dig själv en tjänst och följ dessa sajter med öppet sinne,och kanske dina ögon också öppnas så småningom
och dina placeringar slipper vara den där ekorren som först åker jojo uppochner och ner o upp för att slutligen,tja du vet vad som hände med den stackars ekorren!

cd

Daniel sa...

Är man intresserad av valutahandel och råvaruhandel så är det enligt mig korkat att inte handla med Guld.
För att göra det enkelt för sig kan man ju alltid kör CopyTrade på ett proffs.
Läs mer om detta på min blogg!
www.valuta-handel.nu

mfdl80 sa...

Guld är en råvara. Men, att investera i bolag som borrar efter guld- och silver krävs det lite kunskaper samt en gnutta tålamod.

Eller så köper man det i ren fysisk form. "Det man inte har i handen, äger man inte" .. som någon sa..

Jag tror silveraktierna kan få sig en skuff under 2012.

Anonym sa...

Guld är pengar
cd

finansmamman sa...

Hej,
Tack för kommentarer!

Till Anonym,
Guld är en råvara. Vad menar du?

Anonym sa...

Jo,vad har centralbanker i sina reserver,förutom varandras papper,som vem av dem närsomhelst kan trycka mer utav?

Har de olja? Koppar? Vete? Nej,just det,de har guld.
Och det är inte för att det är "tradition", de vet att guld är pengar,har alltid varit pengar och kommer alltid att vara pengar.

Just nu befinner oss i ett fyrtioárigt experiment som världen aldrig varit under,och det är att ingen av valutorna i världen är backade av guld,och det är den eran som håller på att ta slut,därav kaoset på marknaderna.

Frågan är bara om vi kommer att få en global digital valuta
till slut,som de som tjänar på detta nuvarande system väldigt gärna skulle vilja ha. Tro mig,Du och jag skulle inte vilja ha en global digital fiat-valuta..

cd

Uffe sa...

Ni som inte hört Mike Maloney om guld & silver, kan hitta en kortare video på 11 minuter här

Eller den långa och MYCKET intressanta här på 1,5 timme inkl börs- och ekonomisk historik.

finansmamman sa...

Tack för din förklaring!

finansmamman sa...

Och Uffe, tack för tipsen!