26 augusti 2011

Väntar på Bernankes tal

Det är osäkert hur veckans börs kommer att sluta, alla väntar på Fed-chefen Ben Bernankes tal ikväll.

Förväntningarna är stora och många hoppas på ett nytt stimulanspaket som kan sätta fart på USA:s ekonomi igen. Det ska bli intressant att höra vilken strategi Bernanke lägger fram.

Många ekonomer har olika uppfattningar om framtiden, det är allt från Dr. Doom som tycker vi ska lägga pengarna i madrassen till andra optimister som tror att börsen kommer att stiga med 20 procent i år.

Ja, vad ska man tro, bäst är att bilda sig en egen uppfattning om konjunkturläget och handla därefter.

Media är också fyllda av goda råd om hur vi ska bete oss i börsturbulensen, som jag skrivit tidigare beror det på hur situationen ser ut för den enskilda, behöver jag pengarna nu eller i framtiden.

Min strategi är just nu att sitta still i båten och utnyttja svängningarna till att handla med Xact Bull och Bear.

Jag har sålt min Bear som parerat nedgången någorlunda, nu funderar jag på att chansa kortsiktigt med en Bull då jag hoppas att Bernanke kan ingjuta lite mod i marknaden igen med några postitiva besked.

I helgen åker vi till stugan, där blir det kräftskiva med grannarna.

Trevlig Helg!

3 kommentarer:

Sven sa...

Jag undrar över hur mycket du köper tex i Bear för att kompensera för nedgång. Låt oss anta att du har aktier för 10Mkr och att dessa tillsammans rör sig som börsens OMXS30. Innebär det då att du köper Xact Bear för ca 6Mkr (går upp ca 1.5 ggr nedgången på dagsbasis) för att täcka upp aktieportföljens nedgång?

Har du dessa pengar 6Mkr liggandes eller belånar du din portfölj?

Eller köper du in Bear för mindre belopp eller använder dig av Bear med större hävstång *2 eller *3?

Du kanske köper för väsentligt mindre belopp och försöker därmed inte kompensera aktieportföljens värdeminskning i någon större utsträckning? Vad har för tanke här - är det 20% av portföljen som "täcks"?

Oj, det blev många frågor. Men jag hittar inget ställe där du har skrivit om detta, det kanske du har?

Anonym sa...

Hej!
Är inte jätte insatt i det här med aktier och fonder men håller på att lära mig. Tänkte därför höra vad det här med Xact Bull och Bear innebär och så vidare?
Har du någon bra länk där man kan läsa in sig på de eller har du möjlighet att skriva en kort sammanfattning?

//Tack för mycket trevlig läsning

finansmamman sa...

Hej Sven,
Först vill jag säga att jag har som princip att inte belåna portföljen. Jag försöker alltid att vara likvid då köptillfällen, emissioner osv. kan dyka upp.

Jag brukar inte kompensera fullt ut med Bear, det är lite olika beroende på hur jag tycker situationen ser ut. Jag köper Bear eller Bear2, det kan ju vända uppåt snabbt.

Till Anonym,
Xact Bull är en börshandlad fond som stiger när börsen stiger, Xact Bear däremot stiger när börsen sjunker. Xact Bear kan man alltså köpa när man tror att börsen ska gå ned.
Du kan läsa en kort förklaring här:

http://finansmamman.blogspot.com/2009/03/bull-eller-bear.html

Läs även här: www.xact.se

Roligt att du gillar bloggen.