15 februari 2013

Se upp med hög hävstång!

Jag har en hel del att läsa nu när rapporterna duggar tätt. Inte nog med det, senaste Di Dimension ser mycket spännande ut, ett specialnummer om det nya Afrika, världens senaste tillväxthopp.

Di Dimension pekar ut möjliga investeringar. Ja, Afrika är hett och intresset för Afrikafonder verkar ha vaknat till liv igen. Naturligtvis ingen riskfri marknad. Få se om jag investerar i en fond eller etf när jag läst mer om Afrika.

Jag är ändå med på ett hörn i Afrika som aktieägare i Kinnevik då bolaget har verksamhet i Afrika, Millicom till exempel.

Den filosofin praktiserar jag även när det gäller övriga tillväxtmarknader, genom svenska bolag som verkar i Asien och Sydamerika, till exempel Alfa Laval och Hexagon får jag ändå exponering mot länderna, utan att investera i en fond. Det är förstås en smaksak hur man vill investera, för andra kan det passa bättre med en fond eller etf.

På senaste sparträffen upptäckte jag att Nordea lanserat nya räntebevis. Nya på listan är Alcoa som ger 2,15 procents ränta och Marks&Spencer som ger 1,65 procent, lägg sen till 3- månaders Stibor. Tre "gamla" bolag finns med, nu med ny ränta, Nokia, Stena och Stora Enso.

Räntebevisen löper på fem år men kan när som helst säljas över börsen. Räntan betalas ut fyra gånger om året. Som med de flesta sparprodukter finns det förstås risker. Läs tidigare inlägg här.

På tal om risk. Det som slog mig på sparträffen var att många utställare puffade för Bull och Bear produkter med hävstång, det verkar som varje bank har ett antal Bull och Bear i sortimentet där hävstången tenderar att bli högre och högre.

Inget ont om Bull och Bear, men det går väldigt snabbt att bli av med pengar när hävstången är hög och går åt fel håll och det gör den ibland. Nu ska jag inte mästra, men det är viktigt att vara medveten om detta.

Något helt annat, moderaterna vill införa betyg från årskurs tre och fler nationella prov, stackars barn! Det har fungerat alldeles utmärkt med utvecklingssamtalen under åren, där har ämne för ämne gåtts igenom och jag har fått bra vetskap om hur det går för barnen i skolan, utan betyg.

Förändra istället det nya betyssystemet som är både orättvist och svårförståeligt. Betyg och nationella prov skapar stress, satsa på arbetsro i klassrummen, då är jag övertygad om att resultaten kommer att höjas.

Det börjar dra ihop sig till sportlov och några dagars skidåkning. Jag hoppas förstås på fint skidväder med mycket sol.

Trevlig Helg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Värst med Bull och Bear är nog ändå att värdet urholkas av "sig själv" då dessa instrument omplacerar dagligen vilket tillsammans med hävstången gör att det blir stora värdeförluster för kunden. För utställaren/banken blir det det däremot klirr i kassan, och det utan att utställaren/banken tar någon som helst risk.

Något kryptisk nämns det på tex Xacts hemsida men det är långt ifrån någon klartext som nämns här:
https://xact.episerverhosting.com/Vart-att-veta/Havstang/

Anonym sa...

Intressant det där med räntebevis. Jag har funderat men tvekat och till slut avstått. Har du själv räntebevis? Vilket företag? Santo

finansmamman sa...

Till Anonym,
Ja, det kostar att vara inne för länge i hävstångsinstrumenten.

Till Santo,
Nej, jag har inga räntebevis utan placerar mest i aktier.

Anonym sa...

Inget fel med betyg från ettan, det hade jag och var motiverande!

Anonym sa...

Hej !
Hur skall man resonera nu ? Börsens index står lika högt som vid toppen 2007. Är det inte läge att gå ut med minst hälften av sina aktier ? Eller vänta och se att börsen går ner en 5- 7%. Sedan hämta hem utdelningen på ca 5%. Aktierna går ner med lika mycket som utdelningen. Vi står på noll igen. Sedan skall man ha kvar aktien tills utdelningstappet är återhämtat. Är ju ett litet nollsummespel det här. Är det inte så här börsen har rört sig de sista 12-13 åren ? Måste väl vara väldigt viktigt idag att röra sig efter trenden om man skall få lite mer avkastning än utdelningen. Tror inte längre på den här "Aktiestinnsplaceringen". Nu vill jag höra dina synpunkter på detta resonemang. Lite vågade åsikter nu!
Ha det bra !

finansmamman sa...

Till Anonym,
Mognadsgraden varierar stort. Som barn kan det vara skönt att slippa bli jämförd med betyg redan i trean.

Till Anonym,
Du har rätt att det kan bli ett nollsummespel, men det beror ju också på vilka aktier du satsat på, hur fördelningen ser ut i din portfölj, är det en stor del konjunkturkänsliga bolag osv.
Men att sälja hälften eller kanske en tredjedel i en aktie som gått upp kraftigt kan vara en bra idé. Du säkrar en vinst men är fortfarande med på tåget.
Själv tror jag att börsen har mer att ge, men jag kan förstås ha fel.