18 april 2008

Bra och dåliga rapporter

Ett av mina favoritbolag Getinge rapporterade igår, resultatet före skatt blev 369 miljoner kronor för första kvartalet, en bra bit högre än vad analytikerna hade förväntat sig.
Området Medical Systems ökade vinsten med ca 40 %, resultatet före skatt blev 280 miljoner kronor. Extended Care visar också fina siffror, resultat 194 miljoner kronor före skatt, även området Infection Control ökar försäljningen kraftigt. Totalt sett ökar orderingången med 25 %.
Integrationen av Boston Scientific går planenligt, där kan man minska kostnaderna med 15 miljoner p.g.a. den svaga dollarn.
Tillväxten räknas ligga i linje med år 2007, man kan också tänka sig nya förvärv, främst i USA.
Getinge känns som en trygg placering i orostider, deras områden borde ha en jämn efterfrågan oavsett konjunktur.

Flera av "mina" andra bolag har rapporterat, SKF och idag HQ Bank.
SKF kom med en stark rapport och utsikterna ser goda ut även för kvartal två, hur det ser ut ännu längre fram vill man inte uttala sig om. Förmodligen blir det sämre tider även för industrin, kanske är det redan intecknat i aktiekurserna.
HQ Bank är också drabbat av finansoron och tappar ca 40 % av vinsten, kanske inte så överraskande ändå, med tanke på hur det ser ut i finanssektorn.

Jag behåller alla mina aktier just nu, men ligger lite lågt med att handla, det som ser billigt ut idag, har jag på känn kan bli ännu billigare framöver.

1 kommentar:

Anders sa...

Hej Finansmamman,
kan bara halla med om Getinge. En bra aktie att inneha i dessa tider. En klar favorit aktie plus att jag har bra fotroende for Carl Bennet.