22 april 2008

Törs jag ha pengarna på banken?

Hur säkert är egentligen banksparande? Det är något jag funderat över, när finanskrisen närmar sig Sverige. Nu menar många att svenska banker inte kommer att drabbas så hårt, något har vi lärt oss sen bankkrisen på 1990-talet. Men finanskrisen lär knappast gå svenska banker spårlöst förbi.
Många lockar med hög ränta, men vågar jag sätta mina pengar i t.ex. en isländsk bank i dagsläget? Nej, jag placerar inte mina pengar där, det känns alltför osäkert. De flesta banker och institut är anslutna till den statliga insättningsgarantin som ligger på max 250 000 kr, det är vad man kan få tillbaka om banken går i konkurs. Bäst är att kontrollera om banken är ansluten till insättningsgarantin, om pengarna är bundna kan också ha viss betydelse, de ska kunna tas ut med kort varsel för att garantin ska gälla. Även om jag får pengar tillbaka är det säkert förenat med en hel del krångel som jag helst vill undvika.
Jag kommer att se över mitt och familjens sparande, eventuellt blir det en flytt av både pengar och aktiedepå.

Jag sålde min Xact Bearfond igår eftermiddag för 54,90 kr och gjorde en liten vinst. Idag blir det nog inga affärer gjorda eftersom jag inte har så mycket tid vid datorn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur blev förhållandet mellan vinst och courtage på Bear-affären?

finansmamman sa...

Jag brukar handla för en större summa när det gäller Xactfonderna,och är tänkt som en kort affär, annars blir det inte så mycket kvar. Vid en längre placering, nöjer jag mig med mindre summor.

Prof. Dr. Hans Byström sa...

Hej!
sparande: personligen har jag spritt sparandet på flera banker. Som jag förstår det får man högst 250kkr per bank. jag tror också det är en dålig ide att spara i isländska eller lettiska banker. räntan är hög av en anledning.
Slutligen har du kollat upp riksgäldsspar? Ett bra alternativ tycker jag.

XACT: Jag köper också Bear så som du: stora summor men kort horisont. Dock, tycker det är ganska stressande att blanka. vad tycker du?

cheerio,
Hans

Anonym sa...

hej!
sitter och funderar på hur miljonärer har det?
säg att men har 39miljoner,hur många banker har man det utspitt på då, för då får ju bara 250.000kr från varje bank.

det behövs ju 6st banker bara för 1,5miljoner.
men jag har oxå börjat tänka i dessa banor, men man kan ju inte ha de hemma heller?