10 april 2008

Köper fler Ericsson

Idag backar börsen igen och jag har passat på att köpa fler Ericsson som nu handlas utan rätt till utdelning. Det har väl inte kommit fram något som gör att kursen kommer att rusa uppåt, men heller inget mer negativt. Osäkerheten är förstås stor, ingen vet vilken väg börsen tar den närmaste tiden, det är en chansning helt enkelt. Sen får man inte ha för bråttom, det tar säkert lång tid innan Ericsson kommer tillbaka, men tickar börsen uppåt hänger de säkert med, de har redan tappat mycket, och är lågt värderade enligt min mening.

Rapportfloden är här och årsredovisningar dimper ned i brevlådan, och det är alltid lika intressant att läsa "vd har ordet", där får man en hel del information om framtiden. Utdelningar börjar också trilla in, ett välkommet tillskott i kassan. En del ska återinvesteras på börsen, dock inte i nuläget.

4 kommentarer:

Tankar kring investeringar sa...

Får jag fråga vad det är som lockar med Ericsson? Jag har svårt att förstå bolaget (är teknofob när det gäller aktier) och har inte satt mig in i det men de verkar bränna mycket pengar på företagsköp och är lite skeptisk till vad den strategin tillför aktieägarna.

finansmamman sa...

Kursen har mer än halverats sen 2007 och kommit ned på en attraktiv och köpvärd nivå. Ericsson har svartmålats av analytiker och media, och aktien har tagit oförtjänt mycket stryk. Det är lätt att glömma bort det positiva, man levererade det tredje bästa resultatet hittills, bolaget står för två tredjedelar av branchens samlade vinster.
Företagsköpen kommer säkert aktieägarna tillgodo i framtiden, men jag ser det som en långsiktig investering.

Anonym sa...

Förstår inte heller varför ericson är så lockande, konkurrenterna springer om och företaget verkar stå och stampa på samma ruta. Enligt mig finns det bättre bolag på börsen och man behöver inte leta länge för att hitta dem.

finansmamman sa...

Jag kan inte se att konkurrenterna springer om. Jag har inte haft Ericsson i min portfölj när kursen har varit upptrissad, alltså inte förlorat pengar, kanske därför jag tycker aktien är intressant till nuvarande kurs.Tidigare har jag mest köpt och sålt Ericsson, nu tänkte jag mig vara lite mer långsiktig.
Visst finns det många andra bolag som också är köpvärda.