7 april 2008

Varning för råvaror

Efter att ha besökt råvarumäklare, läst och studerat staplar och diagram, måste jag säga att det känns inte speciellt frestande att gå in i råvaror just nu, kurvorna pekar rätt uppåt det senaste året och det är nog tveksamt om uppgången fortsätter. När börsen går dåligt hamnar råvaror i fokus, och visst har de fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden, och nu går det också att handla certifikat direkt över börsen.

Många menar att uppgången i råvaror kommer att fortsätta, en råvarutrend brukar vara uthållig, sträcka sig över många år, till det kommer tillväxtländer som Kina som har stor efterfrågan på råvaror. Synar man diagrammen ser det ut som råvarupriserna redan ligger i topp, det är säkert mycket spekulation i priserna och kanske en ny bubbla.

Jag tycker nog man ska vara försiktig med att placera i råvaror, själv går jag inte in nu när det står på topp, utan avvaktar. Rätt eller fel, återstår att se.

Tillväxtmarknaderna har fått sig en törn också, som jag tidigare skrivit, drabbas de säkert också av finansoron och många placerare har lämnat de riskfyllda tillväxtmarknaderna. På sikt kommer de säkert tillbaka.

En ny spännande börsvecka med en del intressanta rapporter.

7 kommentarer:

Anders sa...

Hejsan, jag har ganska lika installning till ravaror, bast att vara forsiktig i dagslaget. Dock ar jag positiv till oljebolag da jag tror priserna kommer att besta eller tom att klattra upp lite.

Christian D. sa...

Man ska ju gå in när marknaderna är billiga (ex. aktiemarknaden), inte när de har stigit dramatiskt under lång tid (ex. råvaror).

Dessutom har råvaror historiskt haft en betydligt sämre utveckling än börsen. Guldprisets utveckling är väldigt låg på lång sikt (+3% per år sedan 1900).

Bryggarn' sa...

Kanske dags att blanka råvaror? ;-)
Om man kan sälja lånade aktier så kan man väl sälja lånat vete o majs?
Eller så låter man bli helt. Det gör jag :)

finansmamman sa...

Till Anders: olja tror jag också på, och där får jag min del genom aktier.

Skilling banco och Marcus: det är nog bäst att låta råvarorna vila och satsa på aktier istället.

Anonym sa...

Just nu blankar jag oljan.
De andra råvarorna vet jag inte vad man skall göra med, guld har jag själv skrivit om att jag ser lite svårt att se värdet i det.

Anonym sa...

Helt klart. Man ska alltid lura in småspararna för att kunna "ta hem" sina vinster...

finansmamman sa...

Jag skulle inte våga blanka råvaror.