2 april 2008

Bull och Bear

Just hemkommen från bilbesiktningen och glädjande nog gick den igenom utan anmärkningar.

Annat att glädja sig åt är att börsen fortsätter uppåt, hoppas uppgången håller i sig. Jag tänkte tanken att gå in i Xact Bullfonden i måndags, men det stannade vid en tanke, synd. För er som inte vet är Xact Bull en börshandlad fond med hävstångseffekt, den ger 1,5 gånger index, och följer OMXS30, de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen. Xact Bull går upp när börsen stiger, men sen finns det Xact Bear som stiger när börsen backar, den följer också OMXS30 och har samma hävstång 1,5 gånger index per dag, så backar börsen med 1 %, stiger fonden med 1,5 %. Jag har använt mig av båda fonderna, när börsen har varit dyster är det roligt att kunna tjäna lite pengar även vid en nedgång. Man bör ha i minnet att hävstången verkar även i motsatt riktning, man kan alltså förlora pengar snabbt. Xact Bear är ingen fond att satsa långsiktigt i, där brukar jag göra korta affärer, Bull känns säkrare, börsen brukar alltid stiga förr eller senare. Det fina med de börshandlade fonderna är att de handlas precis som en aktie, och avgifterna är låga jämfört med vanliga fonder. Kan vara ett komplement kanske till vanliga fonder och aktier.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis! Bilprovningen kan vara lite av ett lotteri, men har man tur så har man. :)

Christian D. sa...

Det sägs att avgifterna för ETF:er är låga, men jag ser dem aldrig presenterade någonstans, så jag är skeptisk. Varför skulle de ta mindre betalt för en ETF än en vanlig fond? Förvaltningsarbetet är väl detsamma?

I det här fallet är ju Bear och Bull indexfonder, så det är inte konstigt att de har låga avgifter. Men Avanza Zero är billigare.

Dessutom tillkommer ju courtage vid köp och sälj av ETF:er, som ju inte finns för vanliga fonder.

Jag tror att ETF är ett påhitt som ger fondförvaltarna extra klirr i kassan. Men du kanske kan förklara vad de är bra för?

Peter (Ett rikt liv) sa...

skilling banco

ETF är öppna indexfonder. Perfekt att köpa på marknader där förvaltarna verkar ha svårt att slå index.

finansmamman sa...

Till skilling banco:

Förvaltningsavgifterna hittar man under respektive fond t.ex. på xacts hemsida.
Fördelen som jag ser det är att du kan handla fonden i realtid, man vet köp och säljkursen, till skillnad mot en vanlig fond,där kursen inte är känd.De är lätta att handla med,och har låga avgifter, t.ex. kan man köpa in sig på Bricmarknaden till en låg förvaltningsavgift.

Courtage tillkommer, och säkert letar fondförvaltarna nya produkter att sälja, men jag tycker det verkar vara ett bra alternativ till vanliga fonder.

Charlie sa...

Jag är en stor förespråkare av ETF:er. De argumenten som nämnts tidigare, lägre courtage och handel i realtid, är väldigt bra argument som jag ser det. En annan fördel som jag ser det är att man kan använda sig av liggande köp- och säljordrar, vilket man vad jag vet inte kan när det gäller fonder.

Avanza zero är väl mest en reklamgrej för att locka sparare till Avanza :)

mvh Charlie

finansmamman sa...

Till Charlie:
Som du säger, ytterligare en fördel att kunna ha liggande köp- och säljordrar.

Har du handlat med andra EFT:er än Bull och Bear?

Anonym sa...

Hejsan, jag tänkte köpa bear eller bull i morgon dvs 17 april, har ni några förslag på hur ni tror att börsen kommer att gå?

Hälsningar Tommy