19 maj 2008

West Siberian på uppåtgående

Idag har varit en bra dag på börsen och jag har passat på att sälja min Xact Bullfond. Det är lite svårare att göra korta affärer med de två fonderna Bull och Bear när börsen inte har så stora svängningar, det tar längre tid att få ut en bra vinst.

Ericsson är på uppåtgående och nu höjer analytikerna sina rekommendationer, det var inte länge sedan de sänktes, det bästa är nog att dra sina egna slutsatser.

West Siberian kommer med sin rapport på onsdag och aktien har börjat klättra uppåt, den backade kraftigt i samband med nyemissionen och har inte alls hängt med övriga oljeaktier. Jag tycker de fått oförtjänt mycket stryk och tror på fortsatt uppgång.
Troligtvis kommer West Siberian att gynnas av de skattelättnader som Putin föreslagit, samtidigt som bolaget planerar för en femfaldig ökning av oljeproduktionen och dessutom en ökning av kapaciteten vid raffinaderiet i ryska Fjärran Östern. Det är ett bolag jag tror på och jag tycker det är ett bra köptillfälle nu när kursen är låg. Naturligtvis är det hög risk.

En annan högriskaktie är Black Earth Farming. Jag äger redan aktier i bolaget men köpte fler aktier i fredags till kursen 54 kr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köpte xact bear idag, tror att det vänder inom kort, varit många dagar uppåt senaste tiden, snart gör vi nog en spik och sen blir det utför ett tag, med 980 som första stopp.

WSIB kommer nog vara en bra placering på sikt, men jag tror på ras under rapportdagen, varit alldeles för mycket uppåt senaste tiden, har tryckt taket i bolingerbandet uppåt väldigt långt nu.

Jim

finansmamman sa...

Förmodligen helt rätt att köpa Bear, det har ju varit uppåt ganska många dagar nu.

Wsib är bra på sikt tror jag också, man får inte hänga upp sig på rapportdagen.