14 maj 2008

Jag håller med

Det blev ingen större uppgång igår och jag behåller min Xact Bullfond i väntan på bättre tider.

Affärsvärlden varnar för Hemtexaktien och jag kan inte göra annat än att hålla med. Jag har tidigare skrivit lite om Hemtex. Det tar lång tid att bygga upp ett varumärke men det går oerhört snabbt att rasera. Det är precis vad man gjort med Hemtex, förstört sitt goda rykte och namn genom dessa ständiga reor. Det kommer nog att ta lång tid innan aktien repar sig, konkurrensen ökar dessutom hela tiden.

Idag kretsar det mesta runt Ericsson som har kapitalmarknadsdag. Svanberg håller fast vid prognoserna som lämnats tidigare. Ericsson ska forsätta ha sektorns bästa vinstmarginaler, man är inte nöjd med nuvarande marginal och lägger stor vikt vid att förbättra dessa. Ericsson lägger 150 miljarder kronor på forskning och utveckling de närmaste fem åren, detta för att kunna växa snabbare än marknaden. Inga direkta kursreaktioner, aktien ligger still än så länge. Jag tycker det låter ganska positivt ändå och kommer definitivt behålla mina Ericsson.

Inga kommentarer: