29 maj 2008

Ingen avmattning i sikte

Jag har varit och handlat lite nya sommarkläder och kan väl bara konstatera att det verkar konsumeras som aldrig förr, man ser inga tendeser till begynnande lågkonjunktur. Affärerna är fyllda med folk, mest ungdomar, och utbudet är enormt, jag kan förstå att det är svårt att hålla i pengarna, alltför många frestelser. Åker man sen till byggvaruhuset är det lika fullt där och någon tendens till avmattning syns inte utåt.
Folk verkar också låna en hel del, hushållens skulder har ökat med 11 % sedan i fjol enligt DI. Räntehöjningarna har tydligen inte haft någon avskräckande effekt, i april ökade hushållen sin upplåning med 18 miljarder kronor, allt från konsumtionslån till bostadslån.
Det förvånar mig att man inte "ser om sitt hus" lite, kanske har man inte varit med om en lågkonjunktur tidigare. Själva funderar vi på om vi kan klara oss med en bil, betala av snabbare på lånen osv. Bra att vara förberedd.

Jag ser att HQ Bank höjer riktkursen på West Siberian till 7:50 kr och sätter rekommendationen köp.
Även Hexagon får en köprekommendation av Handelsbanken, målkursen höjs från 115 kr till 150 kr, och köp innan avknoppningen sker av Polymers, bra rabatt just nu.
Ericsson får också fler höjda riktkurser mellan 18:50 kr till 21 kr.

Det ser ut att kunna bli en bra dag på börsen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
ja, visst är det så, jag har oxå reagerat på att folk lånar och handlar mer och mer,.
jag gör tvärtom,jag vill inte ha några lån,utan klara mig på det jag har.efter att räkningar och sparande är betalt har jag denna månaden 1.400kr som ska konsumeras i samhället.det räcker.jag har det jag behöver.tak över huvudet,mat i magen,kläder på kroppen.

Anonym sa...

Hallå! Härligt att höra att aktierna går bra!. Funderar nu på gå in i Kungsleden och ser att även du har dom i din portfölj. Aktien har fallit mycket och ligger på en billig kurs med en bra utdelning. Vad har du för tankar om denna aktie? kanske faller den länge till?
Mvh / Olof

finansmamman sa...

Jag tycker Kungsleden är en utmärkt placering, stabilt bolag med bra fastighetsinnehav (låg risk) och med mycket bra direktavkastning. Fastighetsaktier är inte i "ropet" just nu,bolaget kommer förmodligen inte heller att ge samma fantastiska utdelning som föra året, kursen kan nog fortsätta backa lite, men det är alltid svårt att sia om. Aktien har ju fallit mycket och kursen är attraktiv, klart köpvärd tycker jag, på lite längre sikt förstås.