21 december 2009

Bra med fler börshandlade fonder

Så här års duggar aktietipsen tätt inför 2010, som vanligt går meningarna isär hos experterna. Jag hittar några av "mina" aktier bland de bolag man lyfter fram som troliga vinnare nästa år bland annat AstraZeneca, Getinge, Investor, Tele2, Alliance Oil och Black Earth Farming. Många tror också att småbolagen som inte hängt med kursrallyt i år kommer att lyfta 2010.

Prognoser om börsutveckling under kommande år ramlar också in, de flesta experter verkar tro på fortsatt uppgång, åtminstone den första tiden på året. Den som hade facit ändå...

HQ Bank lanserar en ny börshandlad fond, Nasdaq 100 ETF. Den nya ETF:en bygger på Nasdaq 100 index, de hundra största amerikanska och internationella bolagen som finns listade Nasdaqbörsen.

Fonden kan nu handlas direkt på Stockholmsbörsen. Den handlas i kronor och är inte valutasäkrad, förvaltningsavgiften är 0,4 procent.

Så för den som tror på en börsuppgång på andra sidan Atlanten och en starkare dollar kan den här börshandlade fonden vara intressant.

HQ Banks nya ETF har ingen hävstång, det tycker jag är bra, den lämpar sig då bättre för ett långsiktigt sparande. Jag efterlyser fler börshandlade fonder utan hävstång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är nybörjare...var kan man köpa denna Nasdaq 100 ETF? Inte på Skandiabanken, inte på Aktiedirekt
Anne

finansmamman sa...

Hej,prova Avanza eller Nordnet. Skandiabanken kanske inte har fonden i sitt sortiment, borde i så fall finnas under "börshandlade fonder".