1 december 2009

Deltager i Haldex nyemission

Idag startar teckningsperioden för nyemissionen i Haldex, jag har precis anmält mig till teckning av nya aktier, lika bra att få det avklarat på en gång.

För varje innehavd aktie har jag fått 1 teckningsrätt, varje teckningsrätt ger mig sedan rätt att teckna 1 ny aktie i Haldex till priset 23 kronor. Handeln med teckningsrätter påbörjas också idag.

Jag tänker inte utnyttja möjligheten att teckna aktier utöver mina teckningsrätter, den möjligheten finns om emissionen inte skulle bli fulltecknad, men jag nöjer mig med det antal som jag blivit tilldelad. Det kan ju också komma fler nyemissioner.

Bakgrunden till nyemissionen är de osäkra marknadsutsikterna, genom förstärkningen av kapitalbasen får Haldex bättre möjligheter att agera och en bra plattform för framtida tillväxt.

För mig är Haldex ett kvalitetsbolag som ligger långt framme inom sitt område vad gäller utveckling och teknik. Jag tror på bolaget trots tuffa tider.

Idag har Hexagon kapitalmarknadsdag och det ska bli spännande att höra om något nytt kommer fram.

Annars har jag fått fram allt adventspynt till huset och genast blev det mycket ljusare och trevligare. Jag försökte rationalisera i år och ta fram allt julpynt på en gång men det blev protester från övriga familjen, det vara bara att bära undan kartongerna igen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag ser att du också har skrivit att man kan handla fler aktier i Haldex än vad man har teckningsrätt till, det stod också i brevet från H. Jag är ny på markanaden och ringde därför Avanza och frågade: måste jag köpa teckningsrätter för att köpa fler aktier eller jag kan teckna mig för fler. Jag fick intrycket av brevet från H att jag inte behöver köpa fler teckningrätter utan bara teckna mig för intresse för fler aktiet om det skulle bli över. Hur gör jag isf detta...? Om jag inte har missförstått. Avanza visste inte själv..
MVH,

Charlotte

Anonym sa...

vad är beräknad kurs på Haldex efter emissionen? Hittar inte det någonstans.
Och om man vill starta en kapitalförsäkring, inte stora affärer(max 30000), har du förslag på bolag? Och kan man köpa ravucertifikat via samma bolag? Förstår att man tar egna risker, och måste fatta besluten själv, men avanza och nordnet har så många olika paket och erbjudande... känns som man aldrig väljer rätt. Vore kul höra om du har lust dela med dig!?
/ S

finansmamman sa...

Hej Charlotte,
Kontakta Avanza och anmäl ditt intresse för att teckna fler aktier, ring igen!

finansmamman sa...

Till S,
Hej, kursen på Haldex är justerad för nyemissionen.

Jag har inget förslag på enskilda aktier, men om du inte vet vad du ska satsa på kan du alltid köpa ett investmentbolag, då får du en korg med olika aktier.

Certifikat finns på en egen börslista, till exempel på Avanza under fliken certifikat.

Anonym sa...

Tack, roligt och trevligt att du tar dig tid att svara

Jo, jag menade av avanza oh nordnet, vilket bolag är bäst när man handlar inom sin kapitalförsäkring. Det är så snårigt med olika paket; courtage 99 kr el 39 kr, procentsatser etc. Sen kan det hända att man vid försäljning bara säljer några i stöten, inte får sålt hela posten och då tar de betalt per försäljning vilket verkar kunna bli mycket avgifter. Har jag läst någonstans. Är det någon du kanske direkt kan avråda från?

Så jag tänker starta en kapitalförsäkring men inte säker på var. Men kanske blir avanza bas helt enkelt. Börjar med den och sen får jag se. Tack för bra tips, fått upp ögonen för bra bolag via din blogg, några jag själv har, några jag kanske tittar närmre på. /S

finansmamman sa...

Hej igen,
Det är ingen större skillnad mellan nätmäklarnas kapitalförsäkringar, men Avanza bas som du säger är inget dumt val.

Beträffande courtage vid försäljning av en aktiepost brukar endast ett courtage utgå även om affären görs i omgångar, förutsatt att du inte ändrar pris under tiden.