18 december 2009

Strålande vinterväder gör mig skidsugen

Vilken strålande vinterdag, solen skiner och det är massor med snö, dessutom verkar det som om vi får en vit jul i år. Kan det bli bättre?

Skistar rapporterar 8 procent bättre bokningssiffror i år jämfört med fjolåret vid samma tidpunkt. Med snö på hemmaplan tror jag bokningarna till fjällen tar fart ännu mer, man blir helt enkelt sugen på att åka skidor.

Det här bådar gott för alla skidanläggningar som fått en bra start på säsongen, snötillgång och bokningsläge ser bra ut på alla håll. Risken är minimal för att någon snögaranti ska behöva utlösas.

Nu rapporterar Skistar ett resultat före skatt på -242 miljoner kronor för det första kvartalet som är september-november. Det är nog inte så mycket att säga om då det är lågsäsong. Det intressanta är hur mycket vintersäsongen kommer att ge, det är ju nu på liftkort, skid- och stuguthyrning med mera som pengar ska tjänas in.

En del investeringar kommer också att göras till nästa säsong, nya pister och liftar på ett flertal orter, beräknat kostnad 135 miljoner kronor. Frågan är bara hur bokningarna kommer att se ut nästa vinter då vi förmodligen har ett helt annat ränteläge och kanske inte lika mycket pengar i plånboken.

Jag tycker Skistaraktien är en bra investering, den är relativt konjunkturokänslig och den ger rabatter för den som utnyttjar deras anläggningar, dessutom har bolaget hittills gett en bra utdelning.

Nej, nu blev jag sugen på skidåkning, det får nog bli en tur i skidspåret innan jag tar itu med eftermiddagens julbestyr.

3 kommentarer:

Charlie sa...

Varför är inte Skistar konjunkturokänsligt? Borde inte skidåkning vara något som man drar ned på i lågkonjunktur? Jag tror snarare att Skistar tjänar på den svaga kronan.

Charlie sa...

Förlåt, varför är inte Skistar konjunkturkänsligt skulle det vara.

finansmamman sa...

Enligt undersökningar jag sett prioriterar den vinteraktive svensken vintersemester framför solsemester. Jag tror också att den gruppen är mindre konjunkturkänslig.

Men jag tror också som du att den svaga kronan och den låga räntan bidrar till ruschen till svenska fjällen.