2 december 2009

Mycket händer inom bioteknikområdet

Det kom fram lite nytt under Hexagons kapitalmarknadsdag igår. Målet står fast, att uppnå 20 miljarder i omsättning 2011, och det ska man göra genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv.

Omsättningen 2008 ligger på 13 miljarder så man ska alltså växa kraftigt. Den organiska tillväxten har varit långsam under lågkonjunkturern, och även om tillväxten tar fart igen så krävs förmodligen ett större förvärv för att kunna nå upp till målet.

Vid ett större förvärv kommer inte kassan att räcka till utan då blir det aktieägarna som får skjuta till pengar i en nyemission. Jaha, där ser man det är bäst att ha pengar i beredskap för eventuella nyemissioner, om man vill vara med vill säga.

Hexagon rapporterade för övrigt en sakta men säker stabilisering i Europa och Nordamerika, i Asien har stimulanspaketen redan gett effekt.

Idag får Hexagon en köprekommendation av Swedbank, ny riktkurs är 110 kronor. Själv känner jag mig lite tveksam till de högt ställda målen, å andra sidan, hade bolaget sänkt målen under kapitalmarknadsdagen skulle antagligen aktiekursen sjunka som en sten.

Bioteknikområdet är hett igen. Idag har CellaVision (som jag lyssnade till på börsdagen förra veckan) fått tillsånd av FDA att sälja sitt blodanalysinstrument DM1200 i USA.

Det här skapar förstås stora möjligheter, man räknar med en försäljningsstart redan första kvartalet nästa år. Aktien är upp 14 procent på beskedet idag. Det finns flera spännande bioteknikbolag som har intressanta produkter på gång.

3 kommentarer:

Signs sa...

cellavision gillar jag verkligen. Bra företag som jag har ett mindre innehav i. Verkar ha mkt kompetent VD. Värderingen är fortfarande låg

Jim sa...

Väldigt många bolag har fått överlag höga rekar de senaste veckorna, vilket verkar elda på kurserna ytterligare. Jag tror att bilden kommer skifta under nästa år, en del lever upp till förväntningarna, andra inte.

finansmamman sa...

Tack för synpunkterna.