15 december 2009

Det här är mina ppm-fonder

Min mamma har fått sänkt pension. I dagarna har hon fått ett brev från Försäkringskassan där man berättar att pensionen sänks från och med nyår. Samtidigt får löntagarna skattesänkningar och mer pengar i plånboken. Det är något som inte stämmer!

Det förvånar mig att politikerna inte behandlar pensionärerna bättre, det är en stor grupp, runt 1,5 miljoner om jag inte tar fel. Vad de tycker om sänkningen kommer säkert att visa sig vid nästa val, om inget görs innan dess förstås.

När det gäller mina ppm-fonder som jag nämnde igår så har jag placerat i fyra olika fonder. Jag har valt HQ Sverigefond, HQ Ryssland, Skagen Global och Templeton Global Fund, alla har visat bra uppgång i år.

Det är väl främst Rysslandsfonden man får hålla ett öga på, där kan det ju bli snabba svängningar. För att sprida riskerna borde jag kanske också ha en motvikt till aktiefonderna, jag skulle gärna ha en hedgefond men där verkar utbudet vara magert. Jag kör vidare så här så länge.

Äntligen kommer snön, det är vitt och fint ute och jag hoppas hinna med en skidtur i eftermiddag.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Är väl inget konstigt, om pensionärerna ska ha mer av kakan idag så drabbas alla framtida pensionärer vilket enligt mig är betydligt värre. Så är ju systemet uppbyggt och ska fungera för att se till att pensionspengarna räcker till både din mor, dig och även dina barn i förlängningen.

finansmamman sa...

Jag förstår hur systemet är uppbyggt men jag tycker inte att det är riktigt att pensionärerna ska betala högre skatt än löntagarna. Jag tror att många känner sig åsidosatta idag.

Larswindow99 sa...

Det är klokt att belöna de som arbetar med lägre skatt. Oppositionen har lovat att alla skall beskattas lika. Det kommer att betyda höjd skatt för de som arbetar och vi pensionärer får i bästa fall nöja oss med det vi har idag. Framöver blir det allt färre som får försörja allt fler. Oppositionen får vara försiktiga med ohållbara löften.

Signs sa...

Har lagt väldigt mkt tid på att analysera hedgefonder men utbudet av bra fonder som också klarar dåliga tider är som du säger minst sagt magert. 9 av 10 är helt överflödiga och håller inte måttet. MIn slutsats var att Brummers Multistrategy förmodligen är den bästa. Mkt fin jämn utveckling har också lågriskhedgefonden alcur haft (sharpekvot på 2.8 är mkt bra!). Vill man ta större risken och är beredd på stora svängningar kan oncapitals Radar vara intressant, men som sagt, mkt större risker och de redovisar inte sin Sharpekvot, dvs den riskjusterade avkastningen de haft sen start, och det gör mig alltid lite skeptisk när hedgefonder inte är öppna med alla nyckeltal..

http://www.brummer.se/Fondinformation/Vardeutveckling/


http://alcur.se/fonden-alcur/vardeutveckling

http://www.oncapital.se/?page=utveckling

Anonym sa...

Finansmamman: Du får ju skilja på "hur systemet är uppbyggt" och skattesatserna! Uppbyggnaden av systemet har beslutats av 6 riksdagspartier. Skattesatsen bestäms av sittande riksdag.
Lars: Du har fel: oppositionen har lovat att VERKA för att skatterna skall bli lika, och man HOPPAS kunna PÅBÖRJA processen under nästa mandatperiod. Tål att tänka på vad detta innebär......

finansmamman sa...

Till Signs,
Tack för dina tips och informationen.

Anonym sa...

Finansmamman, du har helt rätt i att pensionärerna har blivit illa behandlade. När vi hade en röd regering började man klämma åt pensionärerna på olika sätt. När det blev borgerlig majoritet trodde man att det skulle bli bättre. Det blev precis tvärtom.

Vid nästa val borde pensionärerna gå samman och visa sin styrka.

Ang. PPM så är det viktigt att se över placeringarna med jämna mellanrum. Själv har jag satsat på BRIC-länderna + Skagen Vekst. Men det gäller förstås att följa vad som händer på marknaden och justera om det behövs.

Mvh
Victoria

finansmamman sa...

Till Lars och Anonym,
Jag tycker bara att det är emotionellt fel att pensionärerna ska betala högre skatt än löntagarna.

Anonym sa...

Visst att pensionärerna inte fått sänkt skatt och därmed något sämre men om man måste prioritera mellan den sk. arbetslinjen för att få folk i arbete och sänkt skatt för alla väljer åtminstone jag den första.

finansmamman sa...

Hej Victoria,
Skagen Vekst har jag också sneglat på.

Thomas sa...

Hej!

Mer allvarligt för din mamma och alla andra är ju att värdetillväxten i den allmäna pensionen faktiskt var NEGATIV under 2009. I alla fall läser jag mitt orangea kuvert så. Hur är det möjligt ett år när mina inte särskilt aktivt förvaltade PPM-fonder stigit över 100%?

Vet du, kloka mor?

finansmamman sa...

Hej Tomas,
Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar, men den dåliga börsutvecklingen under 2008 spelar säkert en viss roll när den allmänna pensionen redovisas för dig 2010.
Nästa år blir det förmodligen bättre.

Anonym sa...

Jo, fast nedgången var ju 2008 och 2009 var ett rekordår på börsen. Kuvertet vi får 2010 speglar väl värdetillväxten 2009, eller?

finansmamman sa...

Den så kallade "bromsen" slår till då skulder överstiger tillgångar, och det hände i slutet på 2008. Pensionen kan inte räknas upp utan man måste täcka upp för framtida pensionutbetalningar. För att kunna göra det skriver man ned värdet på pensionsrätterna. De skrivs upp igen så fort tillfälle ges men det kan dröja enligt pensionsmyndigheten, kanske ända till 2012. Vi får hoppas det går fortare.