10 december 2009

Funderar på dollar och pay & ski

Idag såg jag den första annonsen i tidningen där man tar betalt för längdskidåkning, pay & ski. Här handlar det om konstfrusna skidspår och då kan jag ha förståelse för att det kostar pengar.

I Funäsdalen och Åre däremot utgår jag ifrån att man spårar i riktig snö och där tar man också betalt för längdskidåkning. För mig är det mest känslan av frihet som försvinner i och med att spåren är avgiftsbelagda. Att sen bli stoppad i spåret av en så kallad spårvärd för avgiftskontroll skulle kännas olustigt. Risken är väl att spårvärdarna blir lika populära som parkeringsvakterna.

Nåja, det är inte mycket som är gratis här i världen, i framtiden kanske vi tvingas att köpa ett "friluftskort" som ger oss rättighet att vistas i naturen, plocka bär och svamp, bada i viken, åka längdskidor i stängslade spår osv.

Sett ur ett hälsoperspektiv vinner samhället på att uppmuntra motion, det ger positiva hälsoeffekter som i sin tur minskar sjukvårdskostnaderna. Nog om detta, nu ska jag inte gnälla mer, man kan ju alltid spåra själv.

Jag tror att dollarn kan stärkas framöver då räntorna troligen kommer att höjas succesivt. Därför funderar jag på att köpa dollar och tittar just nu på en Mini future. Jag återkommer längre fram om detta.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nu är det ju så att det kostar att preparera spåren, och så länge som inte kommunerna också vill bjuda på tex utförsåkning, så får man nog finna sig i att betala för längdskidåkning också. Som sagt, man kan ju alltid spåra själv, då får man ju även den ultimata upplevelsen!

Anonym sa...

Den bästa friheten får man om man åker i ospårad terräng.Det finns speciella skogsskidor för denna typ av skidåkning."typ tegsnäsare"

Anonym sa...

Glöm mini-futures!! funkar inge vidare tycker jag och bid/offer spread är inte att lita på. Titta på ETF fonder istället, för dollar finns exempelvis UUP. Den är också listad i USD.

Anonym sa...

Stärkas mot vad? kronan? kanske i short-run! men sverige kommer nog höja räntan innan usa gör det, vilket kommer leda till starkare krona. Och i long run är det inte mkt som talar för en start dollar

finansmamman sa...

Tack för era synpunkter.

Jag ska även titta på ETF:er när det gäller dollar, tack för tipset.

Jag tror dollarn kommer att stärkas mot både kronan och andra valutor.

Spara Dig Rik sa...

Det kan vara olagligt att ta ut en avgift för att åka i skidspår. Se
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3313240

finansmamman sa...

Tack för länken!

Anonym sa...

Kom till Sälen. Här är det spåren gratis. Kul att du tycker bra om skistaraktien. Ett bevis på att företaget med dess anställda gör ett bra jobb.