17 maj 2007

Inväntar rätt köptillfälle

Jag fick en fråga tidigare om hur fördelningen ser ut i min aktieportfölj. Under årens lopp har jag köpt aktier i de bolag som jag funnit intressanta. Jag har också fått en del aktier utdelade genom moderbolagen, nu senast Klövern, som Fabege delade ut till sina aktieägare. Det har genom åren blivit en ganska spretig portfölj, men mycket lönsam. Jag har aktier i läkemedel, investmentbolag, verkstad, bank, fastigheter samt lite småposter i tilldelade bolag. Med jämna mellanrum brukar jag se över vad som kan fattas i portföljen, jag försöker sprida riskerna. Just nu saknar jag en it-konsult sen jag sålde mina WM-data, tittar nu lite på HiQ, kanske det kan vara en ersättare. Det gäller ju också att invänta rätt köptillfälle, det känns som börsen står rätt högt, den dalar kanske efter utdelningar, splitar och vinsthemtagningar. Jag avvaktar lite med köp. Men i USA och Asien är det uppåt på börserna...

2 kommentarer:

oberoende2022 sa...

Hej Finansmamman!

Jag undrar vad du har för strategi för hemtagning av vinster? Följer du någon särskild strategi, genom att du säljer av när du nått någon viss % i vinst eller hur gör du?

Tacksam för svar.
mvh
johan

finansmamman sa...

Hej!
Jag har ingen speciell strategi, varierar lite från gång till gång. Ibland bestämmer jag en säljkurs, men det är inget jag håller strikt på, det kan ju tillkomma information som gör att aktien utvecklas bättre och det lönar sig att behålla den längre än jag tänkt från början. Ibland kanske jag bedömer att aktien har "gjort sitt" på ett tag, säljer den och investerar vinsten i ett annat intressant bolag jag hittat. Behöver jag inte pengarna behåller jag oftast aktien, det brukar löna sig bäst, men det är inte alltid det blir rätt.