24 april 2008

Bure satsar på friskolor

Rapporterna duggar tätt och det är nästan svårt att hänga med. I stort sett är jag nöjd över "mina" bolag som rapporterat, det är ungefär som väntat, inga större överraskningar.

Alfa Laval kom med en stark rapport igen, över förväntan, orderingången satte nytt rekord, och framförallt är det tillväxtländerna som ökar. Vd Lars Renström säger att bolaget inte har känt av finansoron och tror att efterfrågan kommer att ligga kvar på nuvarande höga nivå. En bra aktie, önskar att jag hade fler.

Det bolag som jag tittat mest på nu är Bure, en aktie jag haft i många år och som har ändrat inriktning lite då och då. Nu är det dags att byta skepnad igen, från investmentbolag till ett renodlat utbildningsföretag, de företag som inte passar in kommer man att göra sig av med.
I dagsläget finns i portföljen Anew Learning, störst i Sverige på friskolor, Mercuri International, störst i Europa på företagsutbildning, delägare i Academedia, nu sneglar man också på utlandet.
Jag tror aktien kan klara sig ganska bra vid en konjunkturnedgång, skolor och utbildning behövs alltid. Bure har också en stor kassa som kan användas till nya förvärv och etablering utomlands.
Det som kan vara lite oroande är om vi får en ny regering, socialdemokraterna har uttalat sig om att friskolor inte ska få vara vinstdrivande, villkoren kan alltså snabbt förändras. Men i nuläget ser det bra ut så jag behåller mina Bureaktier.

Inga kommentarer: