16 april 2008

Äger vd aktier i egna bolaget?

Jag tycker det är viktigt att en börs-vd investerar i det egna bolaget, det visar att han/hon tror på bolaget. DI presenterar en lista idag med börscheferna som äger mest i sina bolag, där hittar jag många av mina innehav, ex. Hexagon, Ericsson, Ratos, Öresund. Ibland ser man bolag där vd inte äger en enda aktie, och det gör mig tveksam till bolaget, kanske ledningen i bolaget också är tveksamma?

Igår rapporterade både Avanza och Öresund, inga större överraskningar. Avanza minskar vinsten något, och tillväxtmålet på 15-20 % kan nog bli svårt att uppnå så länge börsen är orolig.
Den sista veckan har ändå varit rätt lugn, lite vägledning om framtiden får vi nu av alla kvartalsrapporter som strömmar in.

Jag tänker inte vara med i nyemissionen hos Getupdated, jag nöjer mig med de aktier jag redan har där, det får inte bli för mycket "krydda".

Jag har tittat lite närmare på Skandiabankens nya depåalternativ. För mig blir det ingen större skillnad, depåavgiften är visserligen borta, courtaget minskat lite, men samtidigt har räntan sänkts på depåkontot, jag hamnar alltså på plus minus noll kan man säga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror du inte att du kan tjäna några kronor på att ligga kort i Getupdated?

Per Penning sa...

Kan inte eget ägande innebära att VD:n fokuserar mer på aktiekursen än på sunt företagande?

Anonym sa...

Håller med, tycker det är en klar fördel om ledningen och även gärna styrelsen är stora aktieägare.

finansmamman sa...

Anonym: Nej,jag tror inte det, eftersom man även kan teckna sig för aktier utan stöd av teckningsrätter. Min tolkning: emissionen kanske inte blir fulltecknad.

Per Penning: Nja, visst kan det finnas en och annan lycksökare, men sunt företagande brukar ge en bra börskurs på sikt.

Cristoffer: visst, förtroendet blir större för bolaget med en aktieägande vd och styrelse.