27 augusti 2008

Ny form av spargris

Vilken bra idé, att kunna sätta in växelpengarna på kontot direkt, elektronisk spargris kallas det visst. När kortet dras rundas summan av uppåt till närmast jämna belopp, på så sätt spar man pengar utan att det märks och det kan ju bli en liten summa varje månad. Pengarna sätts direkt in på ett konto. Nu riktar sig sparformen främst till unga (som har slutat med spargris) som banken vill fånga upp som framtida kunder förstås. Tjänsten finns hos Nordea men kanske fler banker hakar på, i så fall ska jag låta mina barn testa.
Något liknande har jag träffat på i en del affärer som frågat om jag vill runda av summan uppåt, men då har pengarna gått till välgörande ändamål istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vilken toppenidé! jättebra för tonåringar att lära sig att spara, men jag skulle nog må bra av det jag med. Ha en bra dag!

finansmamman sa...

Jag skulle nog också kunna tänka mig den sparformen, fast jag är vuxen