19 augusti 2008

Portföjen växer

Genom att vara långsiktig har jag under åren fått mig en del aktier tilldelade av olika bolag, en aktie är ex. VBG som Hexagon delade ut till sina aktieägare för några år sedan, i våras delade man ut Hexpol. Det kan alltså hända mycket med aktieportföljen utan att man behöver göra något, utdelningar, splitar, avknoppning av bolag osv. Ofta sjunker kursen vid utdelningar av bolag, men brukar komma tillbaka ganska snabbt, vid senaste utdelning av Hexpol hände i stort sett ingenting med Hexagons kurs. Jag har oftast valt att behålla de aktier jag fått tilldelat, och fått en ny aktie att följa, ibland köpt till för att jämna av börsposten. Portföljen växer stadigt utan att jag behöver gå i och ur aktier hela tiden, men det krävs förstås tålamod. Sen är det alltid roligt att göra lite korta affärer med en avsatt summa.

Tillbaka till VBG som igår kom med sin delårsrapport, som visade ökat resultat och ökad omsättning, nettoresultatet blev 34,7 miljoner kronor för andra kvartalet, jämför med 32,3 miljoner i fjol, omsättning ökade från 332 miljoner kronor till 375 miljoner, omsättningen spås bli något högre i år. Enligt vd bygger man på långsiktighet, uthållig och lönsam tillväxt och strävar efter att hålla resultatet på en stabil och god nivå. I framtidsplanerna ingår även tillväxt genom förvärv.

VBG är underleverantör till fordonsindustrin och tillverkar bl.a. släpvagnskopplingar. Stora förväntningar har man på den nya typ av koppling som introduceras i höst.

VBG har varit en mycket bra placering för mig och jag behåller mina aktier. Kanske inget bolag jag skulle hittat till själv, men genom tilldelningen fick jag upp ögonen för aktien.

Inga kommentarer: