22 januari 2009

Investering i olja

Nu har jag börjat handla med råvaror, min första investeringen blev i olja. Jag valde att placera pengarna i ett Open End Certifikat som ges ut av Rbs/Abn Amro. Certifikaten är listade på börsen och de är enkla att handla med, vanligt courtage utgår men inga andra avgifter. Väljer man däremot att valutasäkra certifikaten tillkommer en kostnad, jag valde icke valutasäkrad.

När jag lagt ordern på certifikatet dök det upp ett testformulär framför näsan, som ny kund i banken måste jag först ta "examen" i handel med warranter, optioner och aktieindexobligationer. Det var 25 kniviga frågor att svara på (ingen handlade om certifikat) och kunskaperna fick sättas på prov.
Det är nog bra ändå att banken testar kunskaperna hos kunden när det gäller lite mer komplicerade produkter, det gäller ju att förstå vad man handlar med även om jag hade tänkt använda eftermiddagen till annat än att fylla i frågeformulär.

Jag har inte satsat någon större summa i oljan, jag ser det mer som ett sätt att följa utvecklingen med råvoror och lära mig mer. Just nu ligger jag på plus.

2 kommentarer:

Hobbyinvestor sa...

Är det något krångel att bli kund hos dem eller gick allt lätt och smidigt?
Vad är det för courtage på affärerna med certifikaten?

finansmamman sa...

Du behöver inte bli kund hos Rbs/Abn Amro, de flesta nätbanker har handel med certifikaten. Jag handlade via min nätbank och betalade samma courtage som för en aktieaffär.