23 januari 2009

Stark utdelning

Jag har hunnit med en tur på långfärdsskridskor nu på morgonen, det gäller att passa på så länge isarna håller. Det var inte så många skrinnare ute en dimmig morgon som den här, bara enstaka entusiaster och en vilsen älg som sprang fram och tillbaka över isen, den försvann in i skogen så småningom.

Igår kom Öresund med sitt bokslut, som väntat hamnade det på minus, resultatet för helåret efter skatt blev -3,6 miljarder kronor. Man har stuvat om lite i portföljen och minskat innehavet i Electrolux, Industrivärlden, Volvo och H&M och ökat i Sandvik och Fabege. Satsningen i Sandvik tror jag på. Öresund har en stark kassa men de har ingen brådska att köpa aktier, " vi är allmänt försiktiga men tror att det kan dyka upp möjligheter under året" säger vd Stefan Dahlbo.
Den stora överraskningen är höjningen av utdelningen till 8 kr, det ger en direktavkastning på 11 procent, inte illa, och trevligt med lite extrapengar. Jag tror på Öresund och behåller mina aktier.

Eftersom det är ett nytt år har jag uppdaterat diagrammet över min aktieportfölj med start första januari, tanken är sedan att uppdatera det en gång i veckan och att slå index förstås.

7 kommentarer:

Casa de Hamadeh sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Casa de Hamadeh sa...

hej,
vet du hur Öresund utdelning kommer att ske. Hur brukar avräkningsdagen räknas fram för utdelningen. om jag köper nu kommer jag att kunna tillräkna mig aktierna. eller måste jag har köpt de under 2008.

Anonym sa...

Ser att du satsat på Astra och läkemedel/bioteknik. Helt rätt nu när man hör buzzet om Pfizer och Wyeth. Kanske ett bud på AstraZ kommer snart?

finansmamman sa...

Hej Casa de Hamadeh!
Styrelsen har föreslagit en utdelning på 8kr, beslut tas på bolagsstämman den 1 april.
Du behöver inte ha köpt aktierna under 2008. Du kan köpa aktierna när du vill,se bara till att du har dem under avstämningsdagen som brukar ligga i anslutning till bolagsstämman.
Obs! Aktiekursen brukar sjunka när avstämningsdagen varit.

finansmamman sa...

Till Anonym: ja, vem vet.

Carlssongruppen sa...

Ser att investtech rekommenderar sälj på Öresund. Iof så gör de ju det på de flesta aktier i dagsläget. Har du tips på någon bra sida med rekommendationer ? Jag kikar runt lite men det är ju olika budskap på olika sajter...hm ... hehe. Synd att man inte kan se några månader framåt i tiden för nu är nog tiden kommit o handla om man vill vara med o tjäna pengar senare. Gäller o pricka rätt bara.

finansmamman sa...

Du kan titta på Di.se under rubriken stockwatch, där finns flera analyser samlade under respektive bolag. Men som sagt det råder delade meningar...