8 februari 2010

Är jag tillräckligt försäkrad?

Det har varit en skön helg. Vi har hunnit med lite av varje, en trevlig fest, några mil på längdskidor och en rafflande innebandymatch. Det känns i kroppen efter den långa skidturen så idag blir det vila.

Det här med försäkringar är en djungel. Häromdagen blev jag uppringd av en försäkringsförmedlare som trots att jag räknade upp de försäkringar familjen har som hemförsäkring, olycksfallsförsäkring och barnförsäkring, skolförsäkring, idrottsförsäkring ändå tyckte att vi behövde en extra försäkring om någon i familjen skulle bryta benet.

Men snälla... hur många försäkringar ska man behöva teckna egentligen? Jag hoppas jag får benet lagat om olyckan är framme utan denna extraförsäkring.

Det här samtalet blev ändå en väckarklocka och med tanke på att sportlovet närmar sig (med risk för benbrott) så har jag passat på att se över våra försäkringar. Min bedömning är att vi har ett bra skydd. Men helgarderad är kanske svårt att bli och försäkringar är som sagt en djungel.

6 kommentarer:

Snuggles sa...

Att säljaren ville sälja kanske inte kom som en överraskning direkt?

Han/hon behöver betala hyran och maten den här månaden också - det kanske är mindre intressant om du är tillräckligt försäkringad - för det ställer inte mat på bordet hos säljaren

Anonym sa...

Vad gäller "skadebiten" så bör man ju se till att man får ersättning om man tex bryter benet, både på jobbet, och på fritiden.
Man bör också kolla om man får något vid långvarig sjukdom.

Lex sa...

Går man igjennom sina försäkringer så kan man spare en god slant samt at man kan bli rätt försäkrad.

Ökar man självrisken i försäkringane kan premien bli avsevärdt mycket lägre.

"Extended warranty" försäkringer på TV och dylikt er mycket dyra. Det er billigere i längden at vara "själv försäkrad", och konsumentskyddet er bra i Sverige ifall man får problem.

Fackföreninger brukar å ha formånlige försäkringar, exempelvis inkomstförsäkring, hemförsäkring och olyckeförsäkring. Man kan også få rabatt hos enkelte försäkringsbolag om man er med i enkelte fackföreningar.

Det er inte ovanligt at man har flere olike försäkringar som overlapper varandre betydeligt, och man kan då fundera på om man behöver alle dessa eller om man kan få nye försäkringar som inte overlapper så mycket.

Anonym sa...

Precis som "Lex" skriver så finns mycket att spara på höjd självrisk, tex på hemförsäkringen.
För många år sedan höjde jag min självrisk från 1000:-, till 3000:-.
Det var insparat på ett par år, genom lägre premier. Samtidigt satte jag besparingen på ett konto, tills jag fått ihop 3000:-. Där står dom nu, och ger mig ränta varje år, förutom att jag har lägre förs-premie.

finansmamman sa...

Tack för synpunkterna.

Anonym sa...

Försäkra dig bara mot riktiga katastrofer (typ att huset brinner ner) i överigt är det bättre att spara pengarna på eget konto, investeringar eller amortering. På så sätt försäkrar man sig själv mot att obehagliga överaskningar får obehagliga konsekvenser för ekonomin. Samtidigt slipper man göda föräkringsbolag som trots vad många forfarande tycks tro endas säljer försäkringar för att sedan ge så lite som möjligt tillbaka dvs. leverera vinst till sina ägare!