3 februari 2010

På möte med Skagen Fonder

Jag har varit på träff med Skagen Fonder. Här fick vi höra om deras investeringsfilosofi som varit så framgångsrik, bolaget har ju vunnit flera utmärkelser genom åren. Senast i år har man blivit utsedd till årets bästa fondbolag 2009 av Privata Affärer.

Bra också att få färska fondsiffror presenterade och även höra om hur man ser på framtiden. Man tryckte lite extra på Skagen Vekst som är bortglömd hos svenskarna. Fonden placerar 50 procent i Norge och 50 procent globalt.

Eftersom börsen i Norge är inriktat på råvaror, energi och shipping liknar den en tillväxtmarknad, men risken är lägre. Här tyckte man att vi svenskar borde titta lite närmare på grannlandet, man behöver kanske inte alltid söka sig så långt bort.

Själv har jag valt Skagen Global till mina ppm-fonder, men jag skulle kunna tänka mig att även välja Skagen Vekst. Tittar man på fondens innehav så ser det intressant ut.

Informationen från Skagen Fonder var bra och kändes inte alls påstridig som den kan göra ibland.

Ericsson har vänt upp igen efter dippen som kom efter rapporten. I veckan har jag sålt den mini future jag passade på att köpa då kursen var pressad. En fin liten vinst som jag nu satt i Volvo och hoppas på uppgång i och med fredagens rapport, det får bli en chansning.

Unga Aktiesparare har utsett E24:s ekonomijournalist Annika Creutzer till årets finansiella folkbildare. "Med ett enkelt, tydligt och tillgängligt sätt lyckas hon göra det svåra enkelt". Jag håller med, grattis!

Inga kommentarer: