11 februari 2010

Har just upptäckt Dibs Payment

För första gången har jag skickat ett paket med Schenker, så otroligt enkelt och smidigt, dessutom bra mycket billigare än med Postens taxa. Nu har ju i och för sig inte paketet kommit fram ännu, men jag utgår ifrån att det sköts korrekt.

Det var när jag skulle betala fraktkostnaden på nätet som jag upptäckte att man använde sig av Dibs Payments betalningslösning. Jag brukar handla en del över nätet och har noterat att Dibs dyker upp allt oftare.

Det är ingen aktie jag har studerat närmare men när jag nu samtidigt läser att e-handeln i Sverige omsatte 22,1 miljarder under helåret 2009 och den hade en tillväxt på 15,4 procent under sista kvartalet så förstår jag att det här måste vara en framtidsbranch.

Näthandeln beräknas växa med 10-15 procent per år men utgör samtidigt en liten del av den totala konsumtionen. Här finns mycket att hämta. Dibs räknar med en tillväxt för bolaget på 25 procent per år, alltså en snabbväxare, dessutom med hög lönsamhet. Aktiekursen för Dibs har också nått toppnivån.

Nu ska jag titta lite närmare på bolaget som ser klart intressant ut. En del frågetecken ska rätas ut, hur ser till exempel konkurrenssituationen ut? Jag ska återkomma till Dibs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då e vi 2 då :-) Har haft den under bev. sedan hösten. Den har dock gått upp för mycket, för snabbt, f.t. P/E-tal etc. Får se om den bara vilar just eller kan göra en lite större rekyl.

Ja vill åxå avvakta & se hur allt artar sig med PIGS under våren.

Ett par länkar om Dibs:
https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1404418

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=1444901

/L

finansmamman sa...

Tack för länkarna.

Anonym sa...

Jag har också sen ett tag tittat på Dibs och ser framemot dina tankar