4 mars 2011

Fondspelen lär unga om investeringar

Jag har sett reklamen för Fondspelen 2011, men det var inte förrän jag läste en artikel i Affärsvärlden som jag fick upp ögonen för spelet.

Nu är det här ingenting för mig, jag har passerat åldersgränsen för längesedan, men det slog mig att kanske min dotter, som innehar rätt ålder, kunde vara intresserad.

Spelet arrangeras av Unga Aktiesparare och JP Morgan Asset Management och riktar sig till de som är mellan 16 och 29 år.

Det kostar inget att vara med. Med 100 000 fiktiva kronor bygger man sin egen fondportfölj, sen gäller det att få den att öka så mycket som möjligt i värde. Portföljen måste innehålla fem fonder och omplaceringar kan göras under de tio veckor spelet pågår.

Det finns även ett utbildningsmoment inlagt i spelet, målsättningen är att deltagarna ska lära sig så mycket som möjligt om fonder och sparande på ett enkelt och roligt sätt.

Fina priser utlovas, 30 000 kronor till förstapristagaren, men även veckopriser delas ut. Sista anmälningsdag är 6 mars. Läs mer om Fondspelen här.

Min dotter rynkade först på näsan åt spelet, men när hon fick se priserna ändrade hon sig snabbt.

Det ser ut att bli en bra avslutning på börsveckan.

Trevlig Helg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul!
Vi kör det i skolan också.

Mvh - LärarNiklas

Olle sa...

Tänk vad lite pengar kan få människor att ändra åsikt snabbt....

Classier Corn sa...

Bra och roligt initiativ!

Fler unga borde lära sig grunderna med fondmarknaden eftersom PPM-systemet per definition gör alla svenskar till fondsparare!

Anonym sa...

Fondspelen lär unga å spekulera och gambla ej investera.